kfd protein dessert

Anabolizm versus Katabolizm

Anabolizm/Katabolizm

 

Dodany obrazek
Aby zwiA�kszyA� masA� miA�A�niowA� i zmniejszyA� poziom tkanki tA�uszczowej w ustroju naleA?y przestrzegaA� pewnych reguA� panujA�cych w A�wiecie sportA?w siA�owych. Odpowiednia dieta oraz trening stanowiA� kluczowy element kaA?dego entuzjasty sportu, jednak w grA� wchodzi kilka innych rA?wnie waA?nych aspektA?w.

Dodany obrazek
Proces uwalniania hormonA?w jest jednym z tych czynnikA?w, ktA?re decydujA� o zmianach zachodzA�cych w ciele czA�owieka. Aswietnym przykA�adem moA?e byA� testosteron (17I?-hydroksy-4-androsten-3-on), podstawowy hormon pA�ciowy mA�A?czyzn naleA?A�cy do androgenA?w. Produkowany jest gA�A?wnie przez komA?rki A�rA?dmiA�A?szowe Leydiga w jA�drach i jest prawdopodobnie najbardziej znanym hormonem anabolicznym, ktA?ry wspiera syntezA� biaA�ek miA�A�niowych.

Dodany obrazek

OprA?cz wyA?ej wspomnianej funkcji, testosteron zwiA�ksza poziom libido, ksztaA�tuje cechy pA�ciowe, wpA�ywa na spermatogenezA� (produkcja plemnikA?w) itp.

Produkty A?ywieniowe wspierajA�ce wytwarzanie testosteronu to:

1. awokado,
2. migdaA�y bA�dA? inne orzechy,
3. banany,
4. ostrygi,
5. seler,
6. jajka,
7. mango, truskawki, brzoskwinie,
8. figi,
9. czekolada,
10. czosnek.

Dodany obrazek
Inne hormony majA�ce pozytywnA� influencjA� na wzrost miA�A�ni to insulina oraz hormon wzrostu. Insulina wytwarzana jest przez komA?rki beta w wysepkach trzustkowych zwanych rA?wnieA? wysepkami Langerhansa. NajistotniejszA� jej funkcjA� z punktu widzenia kulturysty jest wspomaganie transportu aminokwasA?w i glukozy do tkanki miA�A�niowej.

Dodany obrazek
GH (hormon wzrostu, somatotropina) jest wytwarzany przez komA?rki kwasochA�onne przedniego pA�ata przysadki mA?zgowej. Somatoliberyna (GHRH) pobudza jego uwalnianie, natomiast somatostatyna hamuje jego aktywnoA�A�. GH jest hormonem polipeptydowym i wydzielany jest w sposA?b pulsacyjny.

Dodany obrazek
Do jego najwaA?niejszych funkcji naleA?y:

- regeneracja organizmu,
- pobudzanie glikogenolizy i uwalnianie glukozy z wA�troby,
- zwiA�kszanie lipolizy i zmniejszanie lipogenezy,
- poprawa funkcji seksualnych,
- stymulowanie naprawy tkanki miA�A�niowej,
- wspomaganie ukA�adu immunologicznego.

Dodany obrazek
Do czynnikA?w wspomagajA�cych wydzielanie hormonu wzrostu zalicza siA�:

- glukagon
- infuzja argininy
- zmniejszenie stA�A?enia glukozy we krwi
- klonidyna

Naturalne sposoby na pobudzenie wydzielania hormonu wzrostu to:

- sen
- A�wiczenia
- odpowiednie odA?ywianie
- gA�odA?wka (post)
- stres

Wszystkie wspomniane hormony okreA�lane sA� mianem a�zanabolicznya�?, poniewaA? posiadajA� wA�aA�ciwoA�ci budowy tkanek. Hormony te dziaA�ajA� na trzy rA?A?ne sposoby:

- zmieniajA� aktywnoA�A� enzymA?w – wspierajA� zmiany chemiczne w komA?rkach miA�A�niowych,
- wpA�ywajA� na prA�dkoA�A� przepA�ywu skA�adnikA?w odA?ywczych przez bA�ony komA?rkowe,
- przyczyniajA� siA� do zwiA�kszenia syntezy biaA�ek.

Dodany obrazek
OprA?cz zaprezentowanych hormonA?w istnieje jeszcze jeden, ktA?ry jest A�ciA�le powiA�zany ze sportem. Hormonem tym jest kortyzol zwany rA?wnieA? hydrokortyzon. Jest to naturalny hormon steroidowy wytwarzany przez korA� nadnerczy. Kortyzol jest prawdopodobnie najbardziej niedocenianym hormonem. W przeciwieA�stwie do wczeA�niej omA?wionych hormonA?w, kortyzol dziaA�a katabolicznie, czyli rozbija tkanki. Poziom kortyzolu wzrasta w warunkach wysokiego stresu psychicznego, fizycznego, bA�dA? podwyA?szenia temperatury.
Trzy gA�A?wne funkcje kortyzolu to:

- hamowanie wzrostu tkanki A�A�cznej,
- redukcja syntezy biaA�ek,
- wspieranie przemiany biaA�ek w glukozA�.
Dodany obrazek
AbstrahujA�c od negatywnego dziaA�ania, kortyzol ma takA?e pewne pozytywne skutki:

- aktywacja szybszej podaA?y energii,
- mniejsza wraA?liwoA�A� na bA?l,
- zwiA�kszona odpornoA�A�,
- utrzymywanie homeostazy w organizmie,
- wspieranie pamiA�ci.

Suplementy wspierajA�ce walkA� z katabolicznym dziaA�anie kortyzolu:

- witamina C – badania przeprowadzone w latach Over the counter uroxatral 90-tych na ciA�A?arowcach wykazaA�y, A?e przyjmowanie 1 grama witaminy C dziennie poprawiA� stosunek kortyzolu do testosteronu o ponad 20%.

- l-glutamina – istnieje bezpoA�redni stosunek pomiA�dzy kortyzolem a zapasami glutaminy. best depression medicine. Jak wiadomo, glutamina wspiera proces regeneracji. 10-15 g po treningu siA�owym bA�dzie dobrA� dawkA�.

- chrom – utrzymuje poziom cukru we krwi na stabilnym poziomie przez co zmniejsza piki kortyzolu oraz niweluje poziom stresu.

- witaminy z grupy B, pieprz cayenne, imbir – redukujA� poziom stresu, przez co kontrolujA� iloA�A� kortyzolu.

Dodany obrazek

Kategorie: Artykuły

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.16