kfd protein dessert

Anabolizm versus Katabolizm

Anabolizm/Katabolizm

 

Dodany obrazek
Aby zwiększyć masę mięśniową i zmniejszyć poziom tkanki tłuszczowej w ustroju należy przestrzegać pewnych reguł panujących w świecie sportów siłowych. Odpowiednia dieta oraz trening stanowią kluczowy element każdego entuzjasty sportu, jednak w grę wchodzi kilka innych równie ważnych aspektów.

Dodany obrazek
Proces uwalniania hormonów jest jednym z tych czynników, które decydują o zmianach zachodzących w ciele człowieka. Świetnym przykładem może być testosteron (17β-hydroksy-4-androsten-3-on), podstawowy hormon płciowy mężczyzn należący do androgenów. Produkowany jest głównie przez komórki śródmiąższowe Leydiga w jądrach i jest prawdopodobnie najbardziej znanym hormonem anabolicznym, który wspiera syntezę białek mięśniowych.

Dodany obrazek

Oprócz wyżej wspomnianej funkcji, testosteron zwiększa poziom libido, kształtuje cechy płciowe, wpływa na spermatogenezę (produkcja plemników) itp.

Produkty żywieniowe wspierające wytwarzanie testosteronu to:

1. awokado,
2. migdały bądź inne orzechy,
3. banany,
4. ostrygi,
5. seler,
6. jajka,
7. mango, truskawki, brzoskwinie,
8. figi,
9. czekolada,
10. czosnek.

Dodany obrazek
Inne hormony mające pozytywną influencję na wzrost mięśni to insulina oraz hormon wzrostu. Insulina wytwarzana jest przez komórki beta w wysepkach trzustkowych zwanych również wysepkami Langerhansa. Najistotniejszą jej funkcją z punktu widzenia kulturysty jest wspomaganie transportu aminokwasów i glukozy do tkanki mięśniowej.

Dodany obrazek
GH (hormon wzrostu, somatotropina) jest wytwarzany przez komórki kwasochłonne przedniego płata przysadki mózgowej. Somatoliberyna (GHRH) pobudza jego uwalnianie, natomiast somatostatyna hamuje jego aktywność. GH jest hormonem polipeptydowym i wydzielany jest w sposób pulsacyjny.

Dodany obrazek
Do jego najważniejszych funkcji należy:

- regeneracja organizmu,
- pobudzanie glikogenolizy i uwalnianie glukozy z wątroby,
- zwiększanie lipolizy i zmniejszanie lipogenezy,
- poprawa funkcji seksualnych,
- stymulowanie naprawy tkanki mięśniowej,
- wspomaganie układu immunologicznego.

Dodany obrazek
Do czynników wspomagających wydzielanie hormonu wzrostu zalicza się:

- glukagon
- infuzja argininy
- zmniejszenie stężenia glukozy we krwi
- klonidyna

Naturalne sposoby na pobudzenie wydzielania hormonu wzrostu to:

- sen
- ćwiczenia
- odpowiednie odżywianie
- głodówka (post)
- stres

Wszystkie wspomniane hormony określane są mianem „anaboliczny”, ponieważ posiadają właściwości budowy tkanek. Hormony te działają na trzy różne sposoby:

- zmieniają aktywność enzymów – wspierają zmiany chemiczne w komórkach mięśniowych,
- wpływają na prędkość przepływu składników odżywczych przez błony komórkowe,
- przyczyniają się do zwiększenia syntezy białek.

Dodany obrazek
Oprócz zaprezentowanych hormonów istnieje jeszcze jeden, który jest ściśle powiązany ze sportem. Hormonem tym jest kortyzol zwany również hydrokortyzon. Jest to naturalny hormon steroidowy wytwarzany przez korę nadnerczy. Kortyzol jest prawdopodobnie najbardziej niedocenianym hormonem. W przeciwieństwie do wcześniej omówionych hormonów, kortyzol działa katabolicznie, czyli rozbija tkanki. Poziom kortyzolu wzrasta w warunkach wysokiego stresu psychicznego, fizycznego, bądź podwyższenia temperatury.
Trzy główne funkcje kortyzolu to:

- hamowanie wzrostu tkanki łącznej,
- redukcja syntezy białek,
- wspieranie przemiany białek w glukozę.
Dodany obrazek
Abstrahując od negatywnego działania, kortyzol ma także pewne pozytywne skutki:

- aktywacja szybszej podaży energii,
- mniejsza wrażliwość na ból,
- zwiększona odporność,
- utrzymywanie homeostazy w organizmie,
- wspieranie pamięci.

Suplementy wspierające walkę z katabolicznym działanie kortyzolu:

- witamina C – badania przeprowadzone w latach 90-tych na ciężarowcach wykazały, że przyjmowanie 1 grama witaminy C dziennie poprawił stosunek kortyzolu do testosteronu o ponad 20%.

- l-glutamina – istnieje bezpośredni stosunek pomiędzy kortyzolem a zapasami glutaminy. Jak wiadomo, glutamina wspiera proces regeneracji. 10-15 g po treningu siłowym będzie dobrą dawką.

- chrom – utrzymuje poziom cukru we krwi na stabilnym poziomie przez co zmniejsza piki kortyzolu oraz niweluje poziom stresu.

- witaminy z grupy B, pieprz cayenne, imbir – redukują poziom stresu, przez co kontrolują ilość kortyzolu.

Dodany obrazek

Kategorie: Artykuły

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.17