kfd protein dessert

BCAA – Aminokwasy rozgałęzione

Aminokwasy rozgałęzione – BCAA

 

Leucyna (Leu)

Funkcja: Stymulacja syntezy protein, działanie anty-kataboliczne, regulacja poziomu cukru we krwi, produkcja hormonu wzrostu, ochrona skóry i tkanki mięśniowej przed urazami, dostarcza energii.

Produkty odżywcze: Koncentrat białka sojowego, orzechy ziemne, kiełki pszenicy, owies, migdały, szpinak, drób, tofu, tuńczyk

Walina (Val)

Funkcja: Regulacja systemu odpornościowego, kontrola poziomu cukru we krwi, utrzymywanie równowagi azotowej w organizmie, wspiera układ krwionośny.

Produkty odżywcze: Pierś z kurczaka, tuńczyk, polędwica cielęca, wołowina, halibut, produkty mleczne, grzyby, soja

Izoleucyna (Ile)

Funkcja: Wspomaganie procesów anabolicznych, stabilizacja poziomu cukru we krwi, wspieranie regeneracji organizmu, właściwości hemoglobinotwórcze.

Produkty odżywcze: Jajka, izolat białka sojowego, tofu, mięso wołowe i wieprzowe, parmezan,mleko, nasiona, ryby, soczewica, przetwory mleczne

W ostatnich latach, zapotrzebowanie na suplementy bazujące na aminokwasach rozgałęzionych znacznie wzrosło. Pojawiło się znacznie więcej badań, które świadczą o pozytywnym działaniu BCAA na organizm człowieka intensywnie trenującego. BCAA są szczególnie pomocne osobom, które są na deficycie kalorycznym. Jak wiadomo, diety redukcyjne mają niekorzystny wpływ na masę mięśniową gdyż mogą prowadzić do jej rozpadu. Im szczuplejsza sylwetka, tym organizm coraz bardziej broni się przed utratą kolejnych zapasów tłuszczu. W ten sposób ustrój człowieka w celu zaspokojenia potrzeb energetycznych wzmaga rozpad mięśni. Na poziomie molekularnym, utrata mięśni występuje wówczas gdy przeważa rozpad białek (katabolizm). Co więcej, poziom syntezy białek ulegnie osłabieniu z uwagi na ograniczoną podaż energii.

Podstawowe równanie dla masy mięśniowej to:


Masa mięśniowa = synteza białek – tempo rozpadu białek

Kiedy tempo syntezy białek jest równe szybkości rozpadu, nie ma zmian. Jeśli tempo syntezy białek przekracza tempo rozpadu, odnotowujemy wzrost masy mięśniowej. Natomiast gdy tempo rozpadu przekracza tempo syntezy, tracimy mięśnie. Często zdarza się, że osoby będące na redukcji podnoszą poziom rozpadu białek oraz niwelują poziom syntezy protein. Zmniejszona podaż kalorii, niski poziom glikogenu mięśniowego nie idą w parze z dobrymi sesjami treningowymi. Gdy jesteśmy zbyt zmęczeni lub osłabieni, by unieś ciężary do których wcześniej przyzwyczailiśmy organizm, nasze mięśnie będą adoptować się do nowych warunków. Oznacza to, że ustrój człowieka nie będzie zwiększał suchej masy mięśniowej oraz może prze-konwertować się na energię pochodzącą z masy mięśniowej, gdyż nie jest ona eksploatowana.

 

W jaki sposób chronić swoje mięśnie przed rozpadem?

Zostało udokumentowane, że aminokwasy rozgałęzione (zwłaszcza leucyna), stymulują syntezę białek oraz obniżają ich poziom rozpadu. BCAA nie tylko stymulują ten proces, a także zwiększają zdolność komórek do syntezy protein. Rozpad białek jest kontrolowany poprzez zmniejszenie aktywności składników szlaków komórkowych odpowiedzialnych za katabolizm, a także poprzez niwelowanie ekspresji kilku kompleksów związanych ściśle z dekompozycję protein ( obniżenie ilości mRNA produkowanego przez gen kodujący te składniki). BCAA dodatkowo przyczynia się do poprawy intensywności treningu. Dzieję się to za sprawą blokowania tryptofany przedostającego się do mózgu. Gdy tryptofan dostaje się do ośrodkowego układu nerwowego, może konwertować do neuroprzekaźnika – serotoniny. Podczas ćwiczeń poziom serotoniny wzrasta co prowadzi do zwiększenia percepcji zmęczenia. To z kolei oznacza mniejszą intensywność na treningu. Aminokwasy rozgałęzione zmniejszają ilość tryptofanu, który przedostaje się do mózgu, a tym samym obniżają produkcję serotoniny. Dzięki temu, możemy trenować ciężej, dłużej.
Pomimo licznych korzyści płynących ze stosowania BCAA, istnieje wiele sceptycznych poglądów, sugerujących, iż suplementacja samymi BCAA nie jest kluczowa i można ją zastąpić większą podażą białka serwatkowego. Nie jest to do końca najbardziej skuteczna strategia. BCAA z serwatki są powiązane z innymi aminokwasami. Aby w pełni wykorzystać potencjał aminokwasów rozgałęzionych, należy je rozdzielić poprzez proces trawienia oraz absorpcję do krwiobiegu. Pomimo, iż białko serwatkowe jest szybko trawione, to wciąż rozpad białek do poszczególnych aminokwasów zajmuje kilka godzin. BCAA w postaci osobnego suplementu nie wymaga trawienia i jest szybko absorbowane przez ustrój człowieka. BCAA podnoszą znacznie szybciej poziom aminokwasów we krwi w porównaniu do peptydów. Nawet kilka gram wolnych form BCAA znacznie efektywniej podniesie poziom aminokwasów osocza niż dawka 30g białka serwatkowego. Głównym powodem dla którego aminokwasy rozgałęzione mają tak potężny wpływ na wzmaganie poziomu aminokwasów we krwi jest fakt, iż w przeciwieństwie do innych aminokwasów, BCAA nie są znacząco metabolizowane w jelicie cienkim i wątrobie. W bardzo szybkim tempie przedostają się do krwiobiegu gdzie mogą wykorzystać swój pełny potencjał.

 

Kategorie: Artykuły

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.18