kfd protein dessert

NOWE Cała prawda o cheatowaniu

cheat meal

Co jakiś czas środowisko Kulturystyki i Fitnessu nawiedza nowa moda. Innowacyjna metoda treningu, inne spojrzenie na dietę czy magiczne suplementy, to tylko niektóre z tematów, które w krótkim czasie stają się modne. Ostatnimi czasy sportowe środowisko obiegła moda „czitowania”. Dzisiaj czitują wszyscy, a hasztagi #cheatday oraz #cheatmeal można spotkać na każdym kroku, w trakcie przeglądania mediów społecznościowych. Ten artykuł poświecę tematyce związanej z popularnym czitowaniem, a co za tym idzie omówię pozytywy i negatywy takiego rozwiązania. Zapraszam do lektury.

Popularne „czitowanie” (z ang. cheat – oszukiwać) odnosi się do tematyki diety, a rozróżnia się dwa podstawowe zagadnienia:

cheat meal (tłum. oszukany posiłek),
cheat day (tłum. oszukany dzień).

W czym przejawia się to „oszukiwanie”? Przede wszystkim w kompozycji posiłku, jego rodzaju oraz objętości. „Cheat meal” sprowadza się tylko i wyłącznie do jednego posiłku, zaś „cheat day” określa cały dzień dietetycznej rozpusty.

Zacznijmy od tego, że dieta dostosowana dla osób trenujących sporty sylwetkowe bardzo często określana jest jako jałowa. Często rozpisywane diety bazują na produktach takich jak ryż, kurczak czy makaron. Nic zatem dziwnego, że taki sposób odżywiania po jakimś czasie może się zwyczajnie nudzić. Środowisko sportu znalazło na to radę i wprowadziło okresowe oszukiwanie, czyli wprowadzanie do diety produktów, które z uwagi na swój rodzaj, nie mogą się w niej znaleźć na co dzień. Zazwyczaj odnosi się to do fast-foodów oraz słodyczy, które dla psychiki zmęczonej jałowym jedzeniem są swoistym katharsis. Jak wynika z moich obserwacji, #czitowanie zazwyczaj odbywa się w popularnych restauracjach szybkiej obsługi, gdzie w szybki i łatwy sposób możemy dostarczyć do organizmu potężną dawkę kalorii oraz makroskładników. Reasumując, wprowadzenie oszukanego posiłku do naszej diety, pozytywnie odbija się na naszej psychice oraz pozwala na swoiste naładowanie baterii na dalszą walkę.

chat

Czitowanie oprócz oczywistej zalety ma również kilka wad. Do podstawowej wady należy przede wszystkim to, że pojedynczy posiłek oszukany może prowadzić do kilku takich posiłków, a w skrajnych przypadkach do porzucenia zdrowego stylu żywienia, na rzecz śmieciowego jedzenia. Moim zdaniem takie rozwiązanie należy wprowadzać bardzo ostrożnie, biorąc pod uwagę stopień naszej determinacji oraz siłę woli. Pamiętajmy zatem, aby raczej korzystać z rozwiązania oszukanego posiłku, niżeli oszukanego dnia. Samą ideę czitowania pozostawiłbym na ten etap, gdzie jesteśmy już w 80-90% zadowoleni z własnej formy, zaś na samym początku pozostał jak najdłużej na zbilansowanej diecie, pozbawionej śmieciowego jedzenia.

Kolejnym zagrożeniem płynącym z czitowania jest reakcja organizmu na rodzaj pożywienia. Faktem jest, że jeden oszukany posiłek w wielkim stopniu nie odbija się na układzie hormonalnym czy ogólnej formie, aczkolwiek następnego dnia mogą pojawić się niepożądane skutki czitowania, np. w postaci uczucia ciężkości oraz opuchlizny, wynikających bezpośrednio ze spożycia nadmiernej ilości sodu z pożywienia. Oprócz tego możemy zauważyć wzrost wagi, co bezpośrednio przełoży się na nasze niezadowolenie. Znam osoby, które w tej sytuacji szły na godzinne cardio, by pozbyć się nadmiaru wody – nie tędy droga. Należy zatem pamiętać, aby proces oszukanego posiłku odbywał się z zachowaniem zdrowego rozsądku.

Czy oszukany posiłek jest nam niezbędny? Oczywiście, że nie. Prawidłowo ułożona dieta, która opiera się na wykorzystaniu sporej ilości produktów oraz zmysł kulinarny, pozwala na przygotowanie zwykłych potraw w sposób niecodzienny, który dostarczy naszym kubkom smakowym nowego smaku. Abstrahując od tego, nie należy popadać w paranoję i odmawiać sobie każdej kulinarnej przyjemności. Należy jednak pamiętać, że spożywany pokarm ma potem odzwierciedlenie w kompozycji naszego ciała. Czitujcie zatem tylko i wyłącznie, gdy jest to niezbędne, tak by nie weszło Wam to w nawyk.

Ciekawy przepis na pyszne naleśniki białkowe:

Kategorie: Artykuły,Porady

Tagi: , , , , , ,

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.17