kfd protein dessert

Cynk – jeden pierwiastek na wiele problemów.

cynk

Cynk w organizmie człowieka zaliczany jest do mikroelementów. Mimo tego, że występuje on w ciele w niewielkiej ilości, ma niebagatelne znaczenie, a jego funkcje w organizmie są w ostatnich latach celem wielu badań. Warto więc poznać ten często bagatelizowany i pomijany składnik diety.

Za co odpowiada cynk?

Cynk jest niezbędny przede wszystkim na poziomie komórkowym, gdzie jako składnik enzymów bierze udział w metabolizmie białek, węglowodanów i kwasów nukleinowych. Cynk ułatwia utrzymywanie optymalnego stężenia witaminy A we krwi i jej wykorzystania przez tkanki. Na poziomie tkankowym kieruje kurczliwością mięśni i bierze udział w tworzeniu insuliny oraz w procesie mineralizacji kości. Ma niebagatelne znaczenie w procesie regeneracji tkanek i leczeniu skaleczeń oraz stanów chorobowych skóry. Wpływa korzystnie na pracę układu odpornościowego. Istotnie wzmacnia sprawność intelektualną i zapobiega otępieniu, szczególnie u osób starszych. Wspomaga układ odpornościowy, zwłaszcza w obronie organizmu przed patogenami takimi jak wirusy, bakterie lub grzyby oraz łagodzi objawy chorób autoimmunizacyjnych. Reguluje działanie gruczołów wydzielających hormony, działa korzystnie na osoby z niedoczynnością tarczycy. Wspomaga pracę prostaty, trzustki i grasicy, zwiększa płodność i pomaga w stabilizacji cyklu miesięcznego u kobiet, wzmaga produkcję i żywotność plemników u mężczyzn. Łagodzi objawy choroby wrzodowej, zapalenia jelit i hemoroidów oraz osteoporozy.

Cynk w pożywieniu

Zalecana dzienna dawka cynku dla osoby dorosłej to około 15 mg. By zapewnić organizmowi tę dawkę, warto na stałe wprowadzić do swojej diety takie produkty jak: warzywa kapustne, ogórki, seler, zielony groszek, fasolę, zarodki pszenne, a także migdały i orzechy, zwłaszcza włoskie. Z produktów pochodzenia zwierzęcego najbogatszym źródłem cynku są przede wszystkim owoce morza, zwłaszcza małże, a także wątroba wieprzowa, mięso wołowe i niektóre ryby.

Niedobory cynku

Wraz z problemami ze zbilansowaniem diety i zapewnieniem swojemu organizmowi odpowiedniej podaży cynku, pojawiają się problemy zdrowotne. Niedobory tego pierwiastka mogą być także spowodowane przez słabe wchłanianie w układzie pokarmowym, które dotyka głównie osoby z chorobami alkoholowymi, wegetarian, amatorów słodyczy i sportowców. Wchłanianie cynku w organizmie wspomagają probiotyki np. „www.lactoral.pl” oraz prebiotyki, które dodatkowo regulują szereg innych funkcji organizmu.

Najbardziej widocznym, zewnętrznym objawem niedoboru cynku są łamliwe paznokcie i włosy, które w sytuacji wysokich deficytów mogą nawet wypadać. Ponadto pojawia się obniżenie odporności i podatność na różne infekcje, zwłaszcza wirusowe. Zaobserwować można także inne objawy, takie jak brak apetytu i suchość w ustach, utrata smaku i węchu czy choroby skóry. Niedoborowi cynku towarzyszy często zmniejszone libido, a także uczucie znużenia, pogorszenie pamięci oraz zmniejszenie tolerancji na alkohol.

Po zaobserwowaniu u siebie powyższych objawów należy koniecznie wdrożyć suplementację cynku. Można wspomóc się ziołami, takimi jak pokrzywa lub łopian, ewentualnie odpowiednimi preparatami mineralno-witaminowymi.

Kategorie: Artykuły

Tagi: , , ,

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.16