kfd protein dessert

Kwasy tłuszczowe

Kwasy Tłuszczowe

 

Dodany obrazek
W nowo wydanych badaniach stwierdzono, że olej z ryb jest o wiele bardziej skuteczny w chorobach niewydolności układu krążenia niż lekarstwa czy inne zabiegi.

Naukowcy odkryli, że leki czy placebo podawane pacjentom nie są tak skuteczne jak stała suplementacja kwasami Omega-3.

Chociaż szczegóły działania oleju z ryb na stany chorobowe takie jak na przykład przewlekła niewydolność serca, są nadal nieznane, eksperci snują hipotezy, że kwasy tłuszczowe omega-3 zwiększają wskaźnik „dobrego” cholesterolu i wzmacniają membrany narządów, które same składają się częściowo z kwasów tłuszczowych.

Tłuszcze są istotnym elementem każdej diety, a zwłaszcza kulturystów i sportowców. Wraz z białkami i węglowodanami stanowią podstawę żywienia ustroju. Spożycie tłuszczy przez sportowców jest bardzo ważnym elementem i często zdarza się tak, że pomija się je kosztem białek czy węglowodanów.

Dodany obrazek

Jak wiadomo tłuszcze ze względu na swoją budowę możemy podzielić na 2 kategorie:

1.Nienasycone kwasy tłuszczowe
2.Nasycone kwasy tłuszczowe

Nienasycone kwasy tłuszczowe charakteryzują się obecnością w swoim składzie wiązań podwójnych między atomami, a także nie w pełni nasyconymi atomami wodoru. Tłuszcze te to tak zwane „dobre tłuszcze” i obficie występują w rybach, orzechach, oliwie z oliwek.

Nasycone kwasy tłuszczowe charakteryzują się pełnym nasyceniem atomów wodoru oraz brakiem wiązań podwójnych między atomami. Są to tak zwane „złe tłuszcze”. Największe ich ilości znajdują się w produktach przetworzonych- słodycze, niektóre odmiany mięsa. Badania wykazały również korelację pomiędzy chorobami, a dietą bogatą w te tłuszcze-zawierają one dodatkowo sporo kalorii i zły cholesterol, który niekorzystnie wpływa na układ krążenia człowieka.

Dodany obrazek
Tłuszcze pełnią zasadniczą funkcję przy wchłanianiu czy trawieniu witamin. Tworzą one swoiste środowisko, które umożliwia przyswojenie niektórych witamin takich jak-A, D, E, K. Dlatego nie należy unikać tłuszczy jak ognia. Metabolizm człowieka funkcjonuje o wiele lepiej kiedy podaż tłuszczy w diecie jest na odpowiednim poziomie. Zdrowe tłuszcze przyczyniają się do przyspieszania metabolizmu, a przy dietach redukcyjnych nadają uczucie sytości.

Organy wewnętrzne mają duże zapotrzebowanie na tłuszcze. Kiedy wraz z dietą nie zaspokoi się potrzeb organizmu na ten składnik, dany organ przechowuje zgromadzony już wcześniej tłuszcz i broni się przed jego utratą czego skutkiem jest bezowocna walka z wagą czy poziomem tkanki tłuszczowej.

Po drugie, bardzo niski poziom spożycia tłuszczy hamuje zdolność organizmu do wchłaniania rozpuszczalnych w tłuszczach minerałów i wcześnie wspomnianych witamin. To przedkłada się na niższą efektywność zużycia środków spożywczych i suplementów.

Odpowiednia ilość tłuszczu zależy od masy ciała, poziomu aktywności- celów w danym sporcie, uwarunkowania genetycznego, a także wiele innych czynników. Należy pamiętać, że tłuszcz jest kaloryczny i jego ilość musi być prawidłowo dopasowana do indywidualnego osobnika. Osoba ważąca np. 80kg, trenująca kilka razy w tygodniu powinna spożywać w granicach-2615-2715 kalorii dziennie. ¼ tego zapotrzebowania powinna pochodzić z tłuszczy-9kcal to 1 gram tłuszczu. Także z obliczeń matematycznych wychodzi jakieś 72-75g tłuszczy/
Oczywiście, należy mieć na uwadze procentowy wkład wszystkich tłuszczy. 90% wyżej podanego zapotrzebowania powinna pochodzić od dobrych frakcji, a tylko 10% ze złych. Zredukowanie „złych części” do minimum jest jak najbardziej wskazane.

Dodany obrazek
Produkty takie jak siemię lniane, olej rzepakowy, orzechy, awokado, ryby powinny wieść prym w diecie każdego sportowca. Nie mam na uwadze jedynie zawodowców. Jeśli dana osoba ćwiczy dla siebie i ma postawiony cel zrzucenia wagi, bądź nabrania masy mięśniowej to te produkty powinny stanowić jeden z głównych aspektów jadłospisu.

Kwasy tłuszczowe pochodzące z ryb i lnu to idealna, naturalna terapia zdrowotna. Przeciwdziałają wielu chorobom oraz przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania ustroju, dlatego też nie powinno się pod żadnym pozorem eliminować ich obecności w diecie.

Kategorie: Artykuły

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.21