kfd protein dessert

Morsowanie idealnym sposobem na hartowanie ciała?

Winter-Lake

Jesienno – zimowa aura sprawiła, że spora ilość osób już tęskni za słońcem i letnimi temperaturami. Krótsze dni, ujemne temperatury potęgują w nas uczucie znużenia oraz osłabienia. Stan takiego „uśpienia” nie musi wcale nas dotykać, o ile podejdziemy do jesienno – zimowej pory z odpowiednim zainteresowaniem oraz zaciekłością. Sposobów walki z nieprzyjazną aurą jest multum. Począwszy od zbilansowanej diety, poprzez udział w zajęciach ruchowych, na bardziej radykalnych jak np. wyjazd za granicę w poszukiwaniu ciepła kończąc. Podjęcie dowolnego kroku w walce z zimą, warte jest swej ceny, bowiem zyskuje na tym nie tylko nasze samopoczucie, ale przede wszystkim zdrowie.

Morsowanie

Odnosząc się do zdrowotnego aspektu naszego funkcjonowania w porze jesienno – zimowej, pozwolę sobie przedstawić Wam dosyć nietypowy rodzaj aktywności na świeżym powietrzu, który potocznie nazywany jest „morsowaniem”. Ta aktywność przez wielu uważana jest za szaleńczy krok, choć pomimo tego z sezonu na sezon zyskuje sobie kolejnych sympatyków. Idea morsowania jest dziecinnie prosta – rozgrzewasz organizm, wchodzisz do lodowatej wody, przebywasz w niej określoną ilość czasu, a następnie wychodzisz, ciesząc się dobroczynnym wpływem zimnej kąpieli na swój organizm. Ta czynność wymaga jednak zdrowego rozsądku oraz… odrobiny wolnego czasu.

morsowanie

Źródło: www.unityline.pl

Przygotowanie do kąpieli

Pierwszorzędną rzeczą początkującego morsa powinno być jego zdrowie oraz pozytywne nastawienie. Podstawowym przeciwwskazaniem zdrowotnym dla morsa jest choroba układu krwionośnego, bowiem lodowata kąpiel wpływa na przyspieszenie akcji serca, a co za tym idzie – wzrasta możliwość wystąpienia nieprzyjemnych dolegliwości ze strony tego układu. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, co do stanu Twojego zdrowia, skonsultuj się z lekarzem prowadzącym i wytłumacz mu, na czym opierają się Twe obawy. To bardzo ważne, gdyż nie chcemy, aby prozdrowotna aktywność, jaką jest morsowanie wywołała nieprzyjemne dla Twojego zdrowia skutki. Jeśli zdrowie pozwala na lodowatą kąpiel, wyposaż się jeszcze w pozytywne nastawienie. Wbrew pozorom, to właśnie bariera psychiczna bywa bardzo często trudna do pokonania dla początkujących morsów. Dobrze zaplanuj rozgrzewkę i wpleć w nią bieg, rozciąganie, ćwiczenia ogólnorozwojowe jak np. pompki czy przysiady. Prawidłowo wykonana rozgrzewka to klucz, gdyż wbrew pozorom częściowo niweluje nieprzyjemne doznania związane z kontaktem naszego ciała z lodowatą wodą. Warto, aby sezon morsowania zacząć odpowiednio wcześniej, tak by dostosować organizm do niskich temperatur.

Kąpiel

Wskazane jest, aby zachować podstawowe zasady bezpieczeństwa, czyli kąpać się w grupie, unikać spożycia alkoholu czy nie wchodzić na zbyt głęboką wodę. Pamiętajmy, aby zachować zdrowy rozsądek przez cały czas, od rozgrzewki do momentu wyjścia z wody. Idealnie, jeśli wybierzesz miejsce z łagodnym spadkiem terenu – to pozwoli na stopniowe zanurzenie ciała oraz pozwoli na przerwanie kąpieli w przypadku wystąpienia jakichkolwiek skutków niepożądanych. Ile powinien wynosić idealny czas trwania kąpieli? Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Zaleca się, aby osoby początkujące stopniowo zwiększały jej czas trwania. Na samym początku samo zanurzenie się w lodowatej wodzie na moment może być nie lada wyzwaniem. Pamiętamy, że czas nie jest w tym przypadku rzeczą pierwszorzędną. Morsowanie nie wymaga specjalnego wyposażenia, jednak należy uprzednio przygotować ciepłą i suchą odzież, by po wyjściu osuszyć ciało i zwyczajnie się przebrać. Pożądanym atrybutem morsa jest również czapka, która pozostaje na głowie od momentu do rozgrzewki, poprzez kąpiel, aż do jej zakończenia. Okazuje się bowiem, że przez głowę ucieka większość ciepła z naszego organizmu, czego w oczywisty sposób chcemy zapobiec. W zależności od stopnia naszego zaawansowania, możemy korzystać z jednej kąpieli tygodniowo, by potem stopniowo zwiększać ich ilość. Z własnego doświadczenia dodam, iż jedna kąpiel tygodniowo (np. w niedzielę) jest w zupełności wystarczająca.

morsowanie 1

Źródło: www.prw.pl

Skutki morsowania

Kąpiele w lodowatej wodzie przynoszą szereg korzyści. Pierwszorzędna korzyść to zahartowanie ciała, a co za tym idzie – zwiększenie odporności na różnego rodzaju infekcje, co w okresie jesienno – zimowym jest kluczowe. Na uwagę zasługuje również fakt, że morsowanie pozytywnie wpływa na funkcjonowanie układu krwionośnego, zmniejsza przy tym objawy takich chorób jak np. astma czy dolegliwości o charakterze reumatycznym. Oprócz pozytywnych skutków, które wymieniłem wyżej, organizmy osób uprawiających morsowanie lepiej znoszą niskie temperatury, co związane jest z „poprawioną” termoregulacją naszego ciała. Innymi słowy, jeśli w ciągu zimy ciągle narzekasz, że jest Tobie zimno, morsowanie to aktywność wręcz idealna. Nie da się zatem ukryć, że tego rodzaju aktywność, jest idealna dla osób, które w pewien sposób nie przepadają za okresem jesienno – zimowym.

Słowo końcowe

 

Reasumując, morsowanie początkowo może wydawać się aktywnością niemal ekstremalną, aczkolwiek osoby, które przekonały się i wykonały ten pierwszy krok, bardzo często nie wyobrażają sobie okresu jesienno – zimowego bez lodowatych kąpieli. Należy dodać, że morsowanie jest wyjątkowo popularne, bowiem skupia osoby w tzw. „kluby morsa”, gdzie okresowo grupka osób poddaje się kąpielom. Wydaje się zatem, że morsowanie jest idealną aktywnością w walce z jesienno – zimowym syndromem.

Kategorie: Artykuły,Porady

Tagi: , , , , , ,

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.14