kfd protein dessert

Dieta eliminacyjna

dieta

Coraz więcej z nas boryka się z nietolerancja niektórych produktów. W większości przypadków nieprzyjemne objawy, to bóle brzucha, nudności, biegunki, czy wymioty. W innym przypadku możemy mieć do czynienia z takimi objawami jak depresja, bóle stawów, czy choroby serca, a także układu krążenia. A to wszystko zależy od tego z jakim problemem się zmagamy – czy jest to alergia, czy nietolerancja pokarmowa. Tak, czy inaczej – im szybciej będziemy w stanie te dolegliwości zdiagnozować, tym lepiej! Dobra diagnostyka, to podstawa, a później wszystko zależy od odpowiedniego leczenia. Co ważne, leki zazwyczaj łagodzą objawy danego problemu, a nie eliminują przyczyn. A skoro o eliminacji mowa, to by załagodzić ten problem w zarodku należy jak najszybciej wprowadzić tak zwaną dietę eliminacyjną. A na czym ona polega?

Dieta eliminacyjna – kilka podstawowych zasad

Dieta eliminacyjna jak już wyżej zostało wspomniane skierowana jest do tych, którzy na co dzień muszą zmagać się z nietolerancją określonych pokarmów. Sama dieta zazwyczaj składa się z dwóch etapów, gdzie pierwszy, to całkowita eliminacja określonych produktów, drugi, to z kolei stopniowe ich wprowadzanie w taki sposób, aby organizm stopniowo zaczął się tolerować. Pierwszy etap zazwyczaj trwa od siedmiu do dziesięciu dni. Co ważne, same produkty powinny również wykluczane być stopniowo. Jeśli chodzi o drugi tzw. ,,wprowadzający” etap, to ten zazwyczaj trwa od pięciu, do dziesięciu dni. Tego typu leczenie ma szanse na niemal całkowite wyeliminowanie nie tylko skutków, ale i przyczyn alergii i nietolerancji pokarmowych.

Rodzaje diet

Dietę elementarną stosuje się wtedy, gdy nie stwierdzono jakie, konkretne pokarmy są szkodliwe dla naszego organizmu. Wówczas wprowadzane są jedynie pojedyncze aminokwasy. Z kolei dieta oligoantygenowa to dieta, którą stosuje się wtedy, gdy stwierdzone pokarmy są szkodliwe dla naszego zdrowia. Należy wtedy jeść bezpieczne pokarmy w skład których wchodzi między innymi: ryż, kukurydza, brokuły, szparagi, szpinak, sałata, czy ziemniaki. Jeśli ta dieta zaczyna przynosić efekty, to mamy niemal stu procentową pewność co do tego jakie pokarmy nie są przez nas tolerowane. Wtedy można ponownie, stopniowo zacząć je wprowadzać. Jeśli jednak nie przynosi odpowiednich skutków, warto z powrotem powrócić do diety elementarnej.

Tu warto podkreślić, że do produktów szczególnie alergizujących zalicza się między innymi: mleko krowie, soje, ryby, pszenicę, orzechy arachidowe, skorupiaki, mięczaki, czy jaja.

A co z kobietami w ciąży?

Ta kwestia wciąż budzi wiele dyskusji wśród specjalistów. Wiadomo bowiem, że przyszłe mamy szczególnie powinny uważać na to co jedzą ze względu na zdrowie własne i dziecka. Generalnie dieta eliminacyjna nie jest zalecana w przypadku kobiet w ciąży ze względu na brak określonych składników często tak potrzebnych dla rozwoju dziecka. Jeśli jednak przyszła mama wyraźnie nie toleruje pewnych pokarmów, to można odstawić, jednak warto tylko te, które konkretnie szkodzą. Taka dieta pozwala na zminimalizowanie ryzyka przejęcia nietolerancji pokarmowej przez dziecko.

Kategorie: Artykuły,Diety

Tagi: , , , ,

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.17