kfd protein dessert

Dieta fodmap – pokonaj zespół jelita drażliwego!

dieta fodmap

Zespół jelita drażliwego (ZJL), to niestety przypadłość z którą boryka się wielu z nas. Jej główna przyczyna do dziś tak naprawdę nie została do końca określona. Często na powstawanie tej dolegliwości mogą mieć wpływ uwarunkowania genetyczne, nieodpowiednia dieta, nieregularne spożywanie posiłków, stres, przemęczenie, czy inne choroby przewlekłe, które mogą nie tylko powodować, ale i potęgować zespół jelita drażliwego. A jeśli już mówimy o objawach, to jest ich naprawdę wiele. Przede wszystkim są to ostre bóle podbrzusza, biegunki (na przemian z zaparciami), wzdęcia, nudności, wymioty, czy zgaga. Może wystąpić również ból głowy, uczucie zmęczenia, czy w przypadku kobiet zaburzenia miesiączkowania.

Zespół jelita drażliwego jest dość specyficzną chorobą. Może pojawić się w każdym etapie naszego życia. Bardzo często, gdy już się pojawia musimy borykać się z nią do końca życia. Przy czym jej objawy zazwyczaj nasilone są okresowo. Co ważne możemy je niemal całkowicie zminimalizować, wystarczy zastosować odpowiednią dietę. Do jednej z nich zaliczamy dietę fodmap.

Dieta fodmap – co to takiego?

Jako ciekawostkę warto dodać, że dietę fodmap stworzyło dwóch australijskich naukowców z Monash University. Dieta fodmap łagodzi objawy, a nie likwiduje przyczyny choroby – to ważna informacja, ponadto jak fakt, że aby była skuteczna należy stosować ją całe życie.

Dieta fodmap składa się z dwóch etapów. Pierwszy powinien trwać od sześciu do ośmiu tygodni i polega na niemal całkowitym wyeliminowaniu produktów zawierających fodmap. A jakie to produkty? Jest ich wiele, a zaliczać do nich można między innymi: brokuły, kalafior, brukselke, czosnek, szparagi, cebule, jabłko, mleko, bita śmietana, suszone owoce, makaron, pieczywo pszenne, czy fasolę. Drugi etap, to tak naprawdę nic inne jak stopniowe wprowadzanie produktów zawierających fodmap (na przykład: pomidor, ogórek, papryka, słodkie ziemniaki, banany, winogrona, mięso, ryby, jaja, czy pieczywo bezglutenowe).

Przykładowy jadłospis

Bo kto powiedział, że dieta przy zespole jelita drażliwego musi być uboga w pyszności? To tylko mit! Dlatego na śniadanie możesz zafundować sobie płatki owsiane dodatkiem mleka ryżowego. Na obiad można przygotować na przykład spaghetti ze szpinakiem faszerowaną cukinie z kolendrą, zdrowe frytki (z marchwi). W czasie diety fodmap warto zadbać o przekąski – te najlepiej w postaci takich sałatek jak: sałatka ryżowa, sałatka z jakiem i rukolą, czy typowa owocówka, lekko polana syropem klonowym. A co z kolacją? Tu również można pozwolić sobie na odrobinę przyjemności w postaci zapiekanki z cukinią i oliwkami, dla miłośników kanapek propozycja idealna – pieczywo bezglutenowe z niewielką ilością masła, z serem mozzarella, pomidorem i liściem bazylii.

Odpowiednia dieta to jednak nie tylko to co jemy, ale i pijemy. W przypadku diety fodmap najlepiej unikać słodkich, niezdrowych napojów. Te najlepiej zastąpić wodą i czarną herbatą. Słodzić? Można, choć im mniej dodatku cukru, tym lepiej.

Kategorie: Artykuły,Diety

Tagi: , , , ,

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.16