kfd protein dessert

Jem/Nie jem – czyli dieta Intermittent Fasting

Trening siłowy - Intermittent fastingNależyty porządek, wydawać by się mogło został wprowadzony już jakiś czas temu w tematykę zdrowego odżywiania i diet. Utarte przekonanie o 5 posiłkach dziennie, wyliczaniu potrzebnych kcal wraz z uwzględnieniem potrzebnych makroskładników, zostało sprowadzone do poziomu przez dosyć kontrowersyjną dietę, zwaną Intermittent Fasting.

Intermittent Fasting, czyli przerywany post przedstawia całkiem odmienną wizję odżywiania, jest pozbawiony zbędnych restrykcji  i narzucania diety, jako ”diety” w sposób wszech owładniający nasze życie. Jest to z pewnością metoda, która swoje podłoże zawdzięcza pewnej kulturalno-religijnej tradycji, która jak wiadomo jest obecna i znana do dzisiaj. Otóż w wielu kulturach utarł się motyw postu, jako oczyszczania duchowego po przez także fizjologię. Oznaczał on wstrzemięźliwość od jedzenia i skupienia się na sprawach wyższej rangi. Tym kanonem sprawnie posługuje się idea diety IF, która ma jasny podział na czas konsumpcji i niejedzenia.

Ten rodzaj odżywiania w gruncie rzeczy jest popularny w środowisku zwłaszcza kulturystów, którzy mają systematyczny plan treningowy podparty dietą i suplementacją. Jednak są przykładem tego, iż ”dieta” w ich przypadku to nagminne restrykcje i wyznaczony czas, nie zważając na to, gdzie w danym miejscu się znajdują – muszą zjeść przygotowany wcześniej posiłek. Program IF z kolei można dostosować do każdego stylu życia, a z pewnością może przypaść do gustu zwłaszcza tym najbardziej zapracowanym, którzy mają problem z regularnym jedzeniem.

Jem/Nie jem/Jem

Brzmi jak mantra, ale niech Was nie to zwiedzie, ponieważ reguły, które panują w tym rodzaju diety są jasno określone przez schemat Leingains. Równanie jakie występuje w IF sprowadza się do stosunku 16:8, co wskazuje na okres czasu, który przypada na powstrzymanie się od jedzenia i czas, który jest przeznaczony właśnie na tę czynność, tzw. okno żywieniowe. W ciągu 8h godzin można zjeść nawet wysoko kaloryczne posiłki w ilości 3 i 2 przekąski, zaczynając pierwszy posiłek w godzinach popołudniowych, a kończąc na godzinach wieczornych, np. od 12:00 – 20:00.

IF przedstawia też szereg zalet wykonywania treningu siłowego na czczo, co jest pewnym marginalnym spojrzeniem i może się wiązać z brakiem nadzwyczajnie sił, osłabieniem, zawrotami głowy. Osoby, które są już podczas stosowania diety, twierdzą – kwestia przyzwyczajenia. Z pewnością treningi na czczo nie sprzyjają w nadmiernym rozbudowaniu mięśni lecz raczej w napędzaniu procesu redukcji tkanki tłuszczowej.

Metoda utrzymania postu, to nie tylko 16 h w ciągu doby, ale i także raz w tygodniu przez ok. 24 h. W ciągu całkowitego postu wolno jedynie pić wodę, herbatę i kawę. W ten sposób pobudzamy spalanie naszych rezerw tłuszczu przy pomocy zwiększonej aktywności kwasów tłuszczowych, obniżamy poziom glukozy we krwi, usprawniając swoją wrażliwość insulinową.

przerywany postPoszczenie, trening, Hugh Jackman

Przykładem stosowania diety, któremu również się zawdzięcza jej rozsławienie, jest aktor Hugh Jackman. Na jego oficjalnych profilach na portalach społecznościowych (m.in. FB, Instagram  - @thehughjackman), można go ujrzeć jak pierwszy posiłek zaczyna o nietypowej porze, jak na śniadanie, jeśli w ogóle ów posiłek, można nazwać śniadaniem. Aktor chwali sobie, iż nie musi ograniczać kcal, bo je w wytyczonym okresie czasowym. Dzień rozpoczyna od pieczonego kurczaka wraz z frytkami lub ogromnej porcji ciasta, ponieważ po treningu na czczo można zjeść wysoką zawartość węglowodanów. Trening siłowy wykonuje na czczo, zaręczając, iż czuje się pełny wigoru i sił. Jego wygląd faktycznie nie kłamie. Z drugiej strony, nie dajmy się zwariować. W tym całym szaleństwie kolejnej diety, która weszła w posiadanie zwykłych śmiertelników, należy pamiętać o zdrowym rozsądku i zbilansowanej diecie – a nie 8 h obżarstwie.

źródło: Facebook_HughJackamn

źródło: Facebook_HughJackamn

Zdania sa oczywiście podzielone, zwolenników i oponentów znajdziecie po dwóch stronach barykady. Balans zachowany. Wszystko jest dla ludzi, jednak nie wszystko każdemu się przyjmie. Jeśli jesteś osobą początkującą, nie eksperymentuj od razu na sobie nowej metody dietetycznej. Najpierw skonsultuj się z lekarzem i dietetykiem,  którzy doradzą Ci czy akurat ten sposób odżywiania się, będzie właściwy dla Ciebie i Twojego zdrowia.

Kategorie: Artykuły,Diety,Kulturystyka i fitness

Tagi: , , , , ,

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.18