kfd protein dessert

4 minutowy wyciskacz potu – sekret Tabaty

tabataZapewne słyszeliście o wielu formach treningu, wszystkie te style mają pomóc Ci w osiągnięciu swoich sportowych czy fitnessowych celów. Urozmaicony trening ma wiele korzyści nie tylko dla naszego ciała ale i umysłu, który nie jest przemęczony monotonnym planem treningowym.

W propozycji dla tych, którzy nie mieli jeszcze okazji spróbować, bądź dla tych co są zapracowani i godzinne treningi nie mają racji bytu w ich grafiku, idealnym wyjściem jest TABATA!

Tabata to najkrótsza forma treningu HIIT, o wysokiej intensywności, składająca się z czterech zasadniczych aspektów:
- każda seria ćwiczeń trwa 20 sek, nie zapominając o rozgrzewce,
- pomiędzy seriami, robimy sobie 10 sek przerwę,
- powtarzamy każdą sesję ćwiczeń 8 razy (rund)
- trening trwa tylko 4min.

Cały sekret tkwi w tym, aby w tak krótkim czasie dać z siebie podczas treningu 101%! Efekty tabaty są miażdżące: wpływa na poprawę wydolności, zwiększa siłę i kondycję, wysmukla i rzeźbi sylwetkę, spala tłuszcz oraz kalorię, również po zakończeniu treningu- after burn może trwać nawet do 48h.

Tabata, jest połączeniem treningu interwałowego oraz aerobowego, który wykonuje się na przemian. System ćwiczeń dzieli się na beztlenowe (anaerobowy) oraz tlenowe (aerobowy). Jak wykazują badania, trening interwałowy o wysokiej intensywności oddziałuje na oba te systemy, zwiększając naszą wydolność tlenową i beztlenową- w tym przypadku zapisano wzrost wskaźnika o 28 %.

Tabata, to również doskonałe rozwiązanie dla osób, które nie mają czasu ćwiczyć na siłowni lub znaleźć godziny na trening w domu. Wystarczy, że poświęcisz tylko kilka minut! 4 minutowy trening metaboliczny jesteśmy w stanie wykonać w domu lub w plenerze np. podczas spaceru. Istnieje wiele możliwości, by zmodyfikować pod siebie trening, zwłaszcza jeśli jesteś osobą początkującą. Zaczynając ćwiczyć tą metodą, jedna seria w tygodniu całkowicie wystarczy twojemu organizmowi. Sam wyczujesz moment, kiedy będziesz mógł zwiększyć ich częstotliwość. 3 serie w tygodniu to zdecydowane maksimum.

Ćwiczenia, które poleca się wykonywać:
- pompki,
- skakanie na skakance,
- przysiady- tzw. squady,
- wykopy,
- skipy,
- pajacyki,
- brzuszki,
- plank- i jej kombinacje
- burpees.

*Można zarówno dodać ćwiczenia obwodowe.tabata ze stoperemWynalazek lat 90′

Tabata idealnie wstrzeliła się w kompozycję treningów, dzięki japońskiego naukowcowi Dr Izumi Tabacie. Wraz ze swoim zespołem z Narodowego Instytutu Sportu i Fitnessu w Tokio, szukał rozwiązania nad opracowaniem efektywnego i szybkiego w skutki treningu dla łyżwiarzy. W późniejszych latach, również inni sportowcy zaczęli korzystać z tej metody. Tabata szybko rozprzestrzeniła się po świecie sportu i fitnessu, i jest dedykowana dla wszystkich! Coraz więcej treningów fitness jest oparta o tabatę.

Przystępując do 4-minutowego wysiłku należy pamiętać, aby nie wykonywać treningu na czczo lub od razu po posiłku. Nawodnienie jest także istotnym elementem, a w trakcie 10 sek przerw można nauczyć się, jak najlepiej wykorzystać ten czas do produktywnego odpoczynku.

W trakcie tabaty nie masz czasu nawet pomyśleć o bólu, a kiedy Ci się to zdarzy, stoper nawołuje już do kolejnej serii. Do dzieła!

 

Kategorie: Artykuły,Kulturystyka i fitness

Tagi: , , , , ,

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.14