kfd protein dessert

5 najczęstszych przyczyn bólu kolana

przysiad crossfitProblemy z kolanami, to niestety coraz częstszy przypadek, z którym zmagają się zawodowi sportowcy, ale i także amatorzy. Na podstawie badań statystycznych wynika, że około połowa wszystkich Amerykanów zmaga się już z chorobą zwyrodnieniową stawu kolanowego lub w dużej mierze jest narażona na doświadczenie tego schorzenia.

Wielu z nas spotkało się z tym rodzajem bólu – jest on nieprzyjemny, ale do wytrzymania. Jednak utrzymujący się na dłużej zaczyna być już  nie tylko niemiłym doświadczeniem, ale i dysfunkcją, a w ostateczności przeszkodą do dalszego rozwoju swojej sportowej pasji. Generalnie ludzie, zmagający sie z tym problemem, zmuszeni są zastosować się do jednej z wytyczonych w tej sytuacji ścieżek.

  • Jedna z nich, to szukać pomocy po medycznych autorytetach, przy czym zostaniesz zastopowany w treningach,
  • Druga ścieżka to, unikanie ostrzegawczych sygnałów i ignorowanie bólu, przeforsowanie swoich możliwości i zaprzestanie w momencie, kiedy już jesteś ”uszkodzony”.

Wszyscy zdajemy sobie sprawę z problemów, które tworzą się w wyniku przyrostu masy ciała i towarzyszącej temu ”psychotycznej” wściekłości, powstałej w rezultacie niezdolności do podnoszenia ciężkich rzeczy lub do przebiegnięcia długich dystansów. Na szczęście jest coś co możesz z tym zrobić by zapobiec ww. ograniczeniom, ale najpierw warto sprawdzić jak działają Twoje kolana, by zrozumieć 5 najczęstszych przyczyn bólu kolan.

Pociąg na szynach

By zrozumieć jak działają nasze kolana, należy wyobrazić sobie pociąg pędzący po szynach. Pociąg (czyli nasza rzepka) przejeżdża przez szyny (kość udowa), które ma 27 mięśni przymocowanych do niego. To wiele mięśni, które oddziałuje na tę ścieżkę stawu, którą rzepka podróżuje. Pociąg, czyli nasza rzepka z łatwością wpływa przez pracę mięśni, które balansują na przemian, co może spowodować, że nasz pociag się wykolei.

Anatomicznie wygląda to w ten sposób, iż ścięgna zostają naciągnięte z kości udowej, na której się przesuwają, natomiast więzadła są napięte w kierunku, w którym nie powinny się znajdować i nasze kolano nie może ”umiejscowić” dobrze tego nacisku. To jest właśnie ten przypadek, kiedy słyszymy charakterystyczne strzelanie w kolanie i odczuwamy pękanie więzadeł albo widzimy nasze kolano jakby było przebite wewnątrz rzutkami, kiedy robimy przysiady czy biegamy. Te słyszalne i zauważanlne symptomy biją na alarm, że coś z twoim kolanem dzieje się nie dobrego. Ograniczając wzrost wydajności, rośnie szansa na dorobienie się poważnej kontuzji.

Poniżej przytaczamy 5 powodów, które ukażą jak nasze kolana zachowują się w pewnych sytuacjach oraz w jaki sposób uniemożliwiona jest ich amortyzacja przed naciskiem.

 

#Przyczyna 1. Słaba mobilność kostki

Dewastację postury możemy zauważyć wśród Crossfiterów, jest to spowodowane brakiem mobilności stawu skokowego. Chociaż to jest w naszym wyborze, co ubieramy na nasze stopy (buty do biegania, szpilki) lub ćwiczenia, które tradycyjnie wykonujemy, jednak ma to wpływ bardzo często, widząc atletów, którzy mają brak możliwości zadarcia palców ku górze – flex.

Jest to duży problem, ponieważ wiele ćwiczeń bazuje na przysiadzie, które często wykonujemy podczas pionowego obniżenia naszego ciała do dołu. Musimy zrozumieć, że prawdziwa siła to nie tylko podnoszenie ciężarów, to także zdolność do ”podładowania” naszych mięśni. Robimy to zgodnie przy pierwszym rozciąganiu, schemat jest taki sam, jak naciąganie gumki recepturki. Jest to jeden z powodów, dlaczego wasi trenerzy proszą was o to, aby skakać najwyżej jak to możliwe, zanim wystartujesz nie zapomnij aby ustawić prawidłowe zgięcie w kolanach i biodrach.

ŁUK – podbicie

Jesli masz brak właściwej dorsyflekcji kostki, nie jesteś w stanie właściwie zwolnić swojego ciała, i kończyc z kolan, które wędrują do złej pozycji.
Jest to problematyczne dla każdego rodzaju ćwiczenia, w których angazujesz ruch stawów do zginania, jak kolana, biodra, i kostki. Zła pozycja podczas wykonywania takich ćwiczeń skutkuje obrotem kolan, jak ten pociąg, który wykoleił sie z torów. Ostatecznie, zamieniając się we wrak.

# Przyczyna 2. Słaba stabilność stopy

Zbyt często atleci narzekają na ból kostki, również skarżąc się na ból w łuku w tej samej stopie. Te dwie dysfunkcje są ze sobą powiązane. Jeśli atleta ma płaskostopie to wykazuje takie trudności, jak przenoszenie ciężaru ciała z jednej nogi na drugą, podczas nawet podstawowych czynności, jak chodzenie.

To co potrzebujemy, to to by uświadomić sobie jakie jest zadanie naszego podbicia. Otóż jego rola polega na przetoczeniu po powierzchni ziemi i przenieść siłę nacisku na resztę ciała. Platfus (płaskostopie) to jak posiadanie auta ze słabymi hamulcami, które nie może skutecznie spowolnić, podwijając palce do wewnątrz. To załamywanie się stopy połączone jest z kostką, która jest związana z kością piszczelową i strzałkową, tworzącymi dolną cześć nogi. Dolna część nogi jest oddzielona od górnej części udowej, właśnie przez kolano. Jeśli stopa podwijana jest zbyt często, to pcha do przodu wraz z nią kolano. To kładzie główny nacisk na więzadła, które trzymają kolano razem. W ten sposob mnóstwo objawów skierowanych jest na część przednio-przyśrodkową kolana, w której najbardziej odczuwamy ból. Może to prowadzić do takich urazów, jak chondromalacji czy uszkodzenia ACL( więzadła krzyżowego przedniego).

,,Pamietaj, że nie podnosisz przy pomocy nóg, ale swojego tyłka.”

ból stawu kolanowego -  przyczyny#Przyczyna 3. Tylna słabość

Twoje kolana są odpowiedzialną za ciężką pracę, a nie za myślenie. Jak dalece posuniemy nasze rozumowanie do przodu, w dużej mierze wpłynie na świadome panowanie nad prawidłowym ułożeniem stóp. W tym pomoże nam lekcja anatomii:

Wszyscy wiemy, gdzie znajduje się nasz zadek, mięsień pośladkowy wielki jest przywiązany do dolnej części nogi za pośrednictwem zespołu IT ( znanym również jako zespołu Massiat’a). Zespół Iliotibial, jest odpowiedzialny za stabilizowanie, zginanie i prostowanie kolana. Wiedząc o tym pamiętajmy, że polegamy na takim samym efekcie, co wspomniana gumka recepturka. Oddziałując na nasze mięśnie po to by generować siłę, uzmysławia nam, że ważne jest by zachować mięsień pośladkowy odpowiednio wydłużony (rozciągnięty) i przyjąć obciążenie kiedy zwalniamy do pozycji przysiadu. Bez tej zdolności, trenerzy Crossfitu będą spotykali atletów, których kolana nie będą przesuwać się prawidłowo po odcinku, tylko będą uciekać do wewnątrz.

#Przyczyna 4. Kiepska stabilność mięśni tułowia

Nasze ciała są stawiane na przemian z częściami mobilnymi i z częściami stabilnymi. Większość najlepszych ćwiczeń w Crossficie dotyczy zginania i prostowania bioder. Dla wystąpienia pożądanego działania polegać należy na grzbiecie, który działa jak kotwica dla mięśni. Bez stabilizacji w naszym ”centrum ciała” zmieniamy początkową odległość i wstawiając punkty dla wszystkich naszych mięśni, które ostatecznie uniemożliwiają nam utrzymanie kontroli nad tym, jak stawy są kontrolowane podczas ruchu.

kontuzja kolana#Przyczyna 5. Waga zmienia wszystko 

Możliwość poznania wielu ludzi z tą samą pasją do sportu, jest mocnym argumentem systematycznego uczęszczania na siłownie. To wewnętrzne pragnienie aby wykonać nieco lepiej trening dzisiaj niż wczoraj dodaje mnóstwo energii i przybliża nas bardziej do uzyskania swoich celów. Im bardziej gonimy za zróżnicowanymi aktywnościami, tym bogatsze są nasze cele i bardziej specyficzne żądania mamy wobec naszego ciała. Wymagamy więcej od siebie, szukając nowych wyzwań.
Bowiem ruch to współpraca pomiędzy mózgiem i ciałem. Jednak pewne czynności, cele i motywacja mogą zostać zakłócone, w momencie kiedy przybieramy na wadze. Im wcześniej zaczniesz ćwiczyć z obciążeniem na barkach w przysiadzie, tym będziesz w stanie lepiej zapanować nad nierównowagą. To daje nam dwa bardzo ważne założenia, które winno się wypracować:

  • Sygnały ruchu są niezbędne. Znajdź dobrego trenera. W pewnym momencie będziesz potrzebował dodatkowego zestawu oczu, które dadzą ci znać kiedy twoje zewnętrzne rotatory nie strzelają i nie wydają dziwnych odgłosów, poza tym krzycząc ,,biodra do tyłu, ugnij kolana, klatka do przodu, oczy do góry!”. (trener personalny)
  • Progresja jest jak podjazd (potrzeba czasu), a nie robić tego w gwałtowny sposób. Ruch jest wyuczonym i zaprogramowanym patentem. Małe przyrosty, wzrastający stres i oszukane ciało, mniej pozwala na efektywniejsze przystosowanie. 

Jeśli kochasz fitness i siłownie, nie przestawaj tego robić bo czujesz się obolały . Istnieją pewne alternatywy. Potrzebujesz regresji, wykonania kroku w tył, poprawienia i podciągnięcia techniki, po to by pozwolić swojemu ciału dać szansę na odbudowanie siły. Zupełne wyrównanie sprawności nie jest dobrym wyborem w tym wypadku.

Tłumaczenie artykułu 5 Most Common Causes of Knee Pain w:  www.boxrox.com/common-causes-of-knee-pain

Kategorie: Artykuły,Kulturystyka i fitness

Tagi: , , , , , , ,

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.14