kfd protein dessert

POLECANE Gainer – co to takiego?

gainer

Budowanie masy mięśniowej na pewno nie jest zadaniem łatwym. Nie czujmy się jednak osamotnieni na placu boju. Z pomocą przyjdą nam odżywki dla sportowców oraz suplementy diety. Wybór jest spory. W zależności od tego jakie mamy predyspozycje genetyczne, cele treningowe i jaką dietę dla siebie wybraliśmy – powinniśmy stosować różne odżywki. Sprawa nie jest aż tak skomplikowana jak się wydaje. W tym artykule omówimy odżywki typu gainer.

gainerGainer czy białko?

Gainer to przede wszystkim mieszanka dobrych jakościowo białek oraz węglowodanów. Niekiedy również posiada bardziej rozbudowany skład, jednak te dwa makroskładniki to podstawa. Gainery zaleca się przyjmować osobom, które mają trudności z nabieraniem masy. Chodzi o typ sylwetki ektomorficzny. Jeżeli jesteś chudym chłopakiem, który chciałby nabrać nieco mięśni, jednak pomimo bogatej diety nie jesteś w stanie tego zrobić – gainer jest rozwiązaniem właśnie dla Ciebie. Z drugiej strony endomorficy, czyli osoby łatwo nabierające masy, jednak ciężko zrzucające nadmiary tłuszczu, nie powinny stosować gainerów. Spora nadwyżka kaloryczna spowoduje, że będą budować nie tylko mięśnie, lecz sporo zostanie również odłożone w postaci zapasów tłuszczu. Dla tych osób lepiej sprawdzi się czysta odżywka białkowa zamiast miksu białek i węglowodanów.

Gainer – skład

Skład gainera może być bardzo zróżnicowany. Generalnie większość składu dzieli się pomiędzy dwa główne makroskładniki. Produkty tego typu posiadają zazwyczaj od 15 do 30% białka oraz od 60 do 90% węglowodanów. Dobór gainera powinien być z tego względu indywidualny i bazować na diecie. Pamiętajmy, że wszystkie suplementy odżywkowe mają za zadanie jedynie uzupełnić braki w naszej diecie, nie zaś zastępować pełne posiłki. Przynajmniej nie powinno tak być.

gainer czekoladowyWęglowodany w gainerze

Głównym źródłem węglowodanów w gainerach są glukoza, dekstroza i maltodekstryna. Posiadają one różny indeks glikemiczny. Oznacza to że nasz organizm przyswaja je w różnym tempie. Odpowiednia mieszanka różnych węglowodanów sprawi, że będziemy przyswajać je w różnym tempie i dzięki temu dostarczymy sobie energii na dłuższy czas. Nie powinny przesadzać z ilością węglowodanów osoby łatwo nabierające masy, ponieważ to właśnie węglowodany w nadmiarze odkładają się pod postacią tkanki tłuszczowej.

Białko w gainerze

Głównym źródłem białka w gainerach jest białko serwatkowe. Może być ono przetworzone w różny sposób i, podobnie jak w przypadku węglowodanów, wchłaniać się z różną szybkością. Do najpopularniejszych przetworów serwatki należą koncentrat (WPC), izolat (WPI), hydrolizat (WPH) oraz kazeina micelarna. Odpowiedni miks białek powinien sprawić, że mięśnie otrzymują budulec przez wiele kolejnych godzin. Nie zawsze jednak w gainerach występuje bogaty miks białek – dość często są one traktowane jedynie jako odżywka okołotreningowa, i wówczas posiadają w swoim składnie jedynie szybkoprzyswajalne białka. W zależności więc od przyjętych celów suplementacyjnych i treningowych należy dobrze dobrać gainera do swoich potrzeb.

Oprócz dwóch głównych makroskładników gainery (jak i niektóre rozbudowane odżywki białkowe) zawierają często w swoim składzie takie artykuły, jak niektóre witaminy i minerały, beta alaninę, kreatynę, taurynę, glutaminę, BCAA i inne aminokwasy.

Kategorie: Artykuły,Kulturystyka i fitness

Tagi: , , , , ,

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.16