kfd protein dessert

Kofeina

kawa

Szaleńcze tempo życia w dzisiejszych czasach, odciska piętno na elementarnych aspektach naszego życia codziennego. Wszędobylski brak czasu wpływa nawet na tak kluczowy element funkcjonowania jak sen. To z kolei przekłada się na obniżoną sprawność psychiczną oraz fizyczną, co może równać się np. z pogorszeniem wyników pracy lub szkole. Istnieją na rynku substancje, których zażycie pozwala na chwilowy reset, a co za tym idzie tymczasowe odzyskanie funkcji psychoruchowych. Jedną z takich substancji niewątpliwie jest kofeina. To właśnie nią zajmiemy się w tym artykule.

Kofeina inaczej nazywana teiną to związek chemiczny, z grupy stymulantów o działaniu psychoaktywnym. Kofeina występuje przede wszystkim w kawie, herbacie, kakao, napojach energetycznych oraz suplementach diety. Swą ogromną popularność zawdzięcza przede wszystkim określonym właściwościom, a co za tym idzie – wpływie na organizm człowieka. Kofeina jest z powodzeniem stosowana od epoki kamienia, gdzie zauważono, że żucie nasion określonych roślin powoduje zmniejszenie zmęczenia, pobudzenie świadomości oraz lepsze samopoczucie. Swoją popularność kofeina zawdzięcza m.in. kawie, która już od IX wieku stale zyskuje na popularności.

Relatywnie szybkie działanie kofeiny związane jest z tym, że łatwo pokonuje barierę krew – mózg. To właśnie w mózgu działa jako antagonista receptorów adenozynowych, co w praktyce oznacza tyle, co wejście w interakcję z receptorami adenozywymi związane z układem dopaminowym. Działanie kofeiny nie sprowadza się tylko i wyłącznie do aspektu adenozyny. Warto dodać, że poprzez blokadę procesu rozpadu cAMP, kofeina przedłuża działanie hormonu adrenaliny. Działanie kofeiny sprowadza się również do zwiększonego wydzielania kwasu żołądkowego. Dla wielu, podstawowym obszarem działania kofeiny jest zwiększenie częstotliwości skurczów serca, co skutkuje m.in. wzrostem wartości ciśnienia tętniczego krwi.

Działanie kofeiny jest sprowadza się do wielu obszarów funkcjonowania naszego organizmu. Należy pamiętać, że kofeina działa nie tylko na aspekt fizyczności, ale i przede wszystkim na ośrodkowy układ nerwowy. Jak pokazują badania, spożywanie jej w umiarkowanych ilościach prowadzi do zmniejszenia zmęczenia, poprawy koncentracji, a nawet zwiększenia takich funkcji jak pamięć krótko jak i długotrwałej.

Kawa, herbata, kakao czy napoje energetyzujące to bardzo popularne formy zażywania kofeiny, a co za tym idzie korzystania z jej właściwości. Rozwój rynku suplementacji sprawił, że kofeina została zawarta również w tego typu produktach. Występuje tam w postaci suplementu jedno składnikowego (solo), jak i również jako jedna z wielu substancji w tzw. mixach suplementacyjnych. Zgodnie ze swoimi właściwościami, stosowana jest w kategoriach produktów jak energia i pobudzenie czy suplementy przed treningowe. Warto wspomnieć o kofeinie bezwodnej, która jest otrzymywana w procesie podgrzewania ekstraktu guarany do temperatury, w której cala woda wyparowuje. Ta naturalna forma bardzo często jest lepiej i szybciej przyswajalna przez nasz organizm.

Mówiąc o pozytywnych aspektach działania kofeiny, nie należy zapominać o negatywach. Podstawowym negatywem jest uzależnienie, które przez długotrwały okres stosowania, może powodować obniżenie nastroju oraz złe samopoczucie, kiedy odstawimy omawiany związek chemiczny. Pamiętajmy o tym, że długotrwałe stosowanie kofeiny powoduje wystąpienie zjawiska tolerancji, co oznacza osłabienie reakcji organizmu na podanie kofeiny, niezależnie od dawki. Negatywne działanie kofeiny może dotknąć osoby np. z przypadłościami ze strony układu krwionośnego – nie należy zapominać o doraźnym działaniu kofeiny czyli o zwiększeniu wartości ciśnienia tętniczego krwi.

Kofeina może być z powodzeniem stosowana jako „chwilowe doładowanie”. Poprzez swe właściwości, świetnie sprawdzi się w okresach zwiększonego wysiłku psychofizycznego. Nie należy jednak zapominać o kluczowej sferze życia, jaką jest regeneracja. Niezależnie od formy zażywania kofeiny, pamiętajmy o tym, aby dać naszemu ciału czas niezbędny do odpoczynku.

kofeina

Kategorie: Artykuły,Kulturystyka i fitness

Tagi: , , ,

Dodaj komentarz

2 komentarzy do Kofeina

  1. Justyna Dąbrowska pisze:

    witam Państwa, mam bardzo ważne pytanie. mianowicie nurtuje mnie czy przed treningiem mogłabym zażyć dawkę kofeiny (niestety nie wiem jeszcze jak dawkować) ale myślałam o tym aby dodawać kofeiny do płynów ponieważ nie lubię zwykłej kawy. kofeina-sklep.pl – chciałam zamówić stąd 0,5 kg czy myślicie Państwo, że to dobry pomysł? jakieś komentarze? kofeina podobno blokuje łaknienie więc o to też mi chodzi.

    • Monika Borecka pisze:

      Przed treningiem jak najbardziej może Pani stosować kofeinę, ponieważ również ona zawarta jest w takich produktach, jak przedtreningówka czy spalacze tłuszczu. Co do dawkowania, producent zaleca 1 tabletkę dziennie. Jednak pora treningu również jest ważna, nie zaleca brać się kofeiny pod wieczór.

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.14