kfd protein dessert

Kreatyna i jej rodzaje

kreatyna

Trudno o suplement popularny równie, jak kreatyna. Ta od lat króluje na rynku suplementów, gdzie zależnie od upodobań możemy spotkać ją w postaci proszku czy kapsułek. Jej właściwości zostały docenione przez sportowców różnych dyscyplin na całym świecie, gdyż w formie ogólnodostępnego suplementu występuje już od ponad 30 lat. Co czyni kreatynę suplementem efektywnym, bezpiecznym, a zarazem uniwersalnym? Przekonajmy się.

Kreatyna (C4H9N3O2) jest związkiem chemicznym, występującym w naszym organizmie, gdzie tworzy się w procesach przemiany materii. Występuje głównie w mięśniach szkieletowych, gdzie poprzez produkcję ATP prowadzi do wzrostu możliwości wykorzystania energii w trakcie wysiłku. Łatwo zatem stwierdzić, że kreatyna relatywnie wpływa na poprawę siły, co w połączeniu z treningiem siłowym prowadzi do stymulacji wzrostu mięśni szkieletowych. To właśnie wspomniany wyżej wzrost siły oraz masy mięśniowej został doceniony przez sportowców różnych dyscyplin. Nie trudno bowiem stwierdzić, że poprawa siły mięśniowej jest pożądana w niemal każdej dyscyplinie sportowej.

Wspomniany wyżej wzrost masy spotęgowany jest również tym, że kreatyna zwiększa potencjał osmotyczny komórek mięśniowych, co w rezultacie prowadzi do wzrostu objętości komórek mięśniowych, gdyż ich błony zwyczajnie się „rozciągają”. Dla wielu osób, jest to znane „nabicie wodą” po suplementacji kreatyną. Ten efekt stosowania kreatyny będzie szczególnie doceniony przez kulturystów. To właśnie dlatego kreatyna uważana jest za jeden z bardziej przydatnych suplementów w świcie Kulturystyki i Fitness.

2-what-is-creatine-monohydtrate1

Kreatyna w pewnych ilościach może być dostarczona z pożywienia. Na uwagę zasługuje tutaj fakt, iż jej największe pokłady znajdują się w mięsie. Zwróćmy uwagę, że nie tylko odpowiednia podaż białka, ale i jak się okazuje kreatyny przemawia za stosowaniem mięsa w naszym codziennym jadłospisie. Ilość kreatyny w naszym pożywieniu jest jednak stosunkowo mała. W tym momencie pojawia się aspekt ilości kreatyny, jaką potrzebujemy. Utarło się, że punktem granicznym jest suplementacja 5g kreatyny, dwa razy w ciągu doby. Cóż, patrząc przez pryzmat opisanych wyżej właściwości, a przede wszystkim występowania kreatyny, śmiem twierdzić, że jest to dawka za mała, by odczuć pozytywne skutki stosowania omawianego suplementu. Dawkowanie powinniśmy sprowadzić przede wszystkim do wagi naszego ciała, a co za tym idzie udziału mięśni szkieletowych w kompozycji naszego organizmu. Rozsądną dawką będzie zatem stosowanie 1g kreatyny na  każde 10kg masy ciała.

Dwie najbardziej popularne formy kreatyny to przede wszystkim monohydrat oraz jabłczan kreatyny (TCM). Podstawową różnicą pomiędzy obiema formami jest przede wszystkim to, że TCM z uwagi na powiązanie molekuł kreatyny z kwasem jabłkowym zwiększa transport energii, potęgując tym samym Cykl Krebsa. To główna różnica wynikająca przede wszystkim z połączenia kreatyny z kwasem jabłkowym.

3bcbc2fb36ec6fd46984d820c7761743_600x600

Wokół kreatyny narosło sporo mitów dotyczących przede wszystkim bezpieczeństwa jej stosowania. Celowo pomijam fakt, że z uwagi na brak elementarnej wiedzy, przez niektóre osoby nadal traktowana jest w kategoriach substancji dopingujących (czyt. sterydów). Efekty niepożądane takie jak np. biegunka czy odwodnienie mogą być skutecznie minimalizowane przez zdroworozsądkowe podejście. Przede wszystkim, należy wybrać odpowiednią formę suplementu – proszek lub kapsułki. Powinniśmy wybrać tę, która jest lepiej tolerowana przez nasz układ pokarmowy. Nie zapominajmy również o spożyciu odpowiedniej ilości płynów. Jeśli zatem spotkamy się z jakimikolwiek działaniami niepożądanymi, możemy spróbować przejść przez tzw. okres adaptacji czyli stosowania suplementu w mniejszej niż docelowej ilości. Kreatyna jest suplementem na tyle bezpiecznym, że w kwestii dolegliwości powinniśmy spodziewać się tylko i wyłącznie tych związanych z naszym układem pokarmowym. Oczywiście, jeśli jesteśmy w pełni zdrowi i zdolni do uprawiania danej dyscypliny sportowej.

KFD Creatine X-CAPS 1000 - 500 kapsułek (monohydrat kreatyny)

Patrząc na właściwości, dostępność oraz bezpieczeństwo stosowania kreatyny, można z całym przekonaniem stwierdzić, że jest to doskonały suplement, którego potencjał docenią nie tylko kulturyści czy trójboiści, ale i również sportowcy innych dyscyplin. Pamiętajmy jednak, że to nie tylko suplementacja, ale i pozostałe czynniki takie jak prawidłowe odżywianie, odpowiedni trening i dopasowana regeneracja warunkują sukces. Kreatyna stanowi tylko i wyłącznie dodatek, który ma na celu zwiększenie naszego potencjału.

Kategorie: Kulturystyka i fitness

Tagi: , ,

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.14