kfd protein dessert

Spinning – pedałowanie po zgrabną sylwetkę

Spinning

Intensywna jazda na rowerze stacjonarnym, jako forma zajęć fitness jest coraz bardziej popularna i dostępna niemal w każdym fitness klubie. Pierwsze skojarzenia z tym rodzajem zajęć, które nasuwają się nam na myśl to: ból, pot i łzy…jednak po skończonym treningu zamieniają się w niesamowitą satysfakcję oraz motywację do dalszej pracy nad sobą. Trening zaczyna się niepozorną rozgrzewką, na lekkim obciążeniu, przygotowując nasz organizm do wzmożonego wysiłku. Po kilku minutach beztroskiej jazdy, słyszymy komendę instruktora „góra!” i przechodzimy do jazdy na stojąco z pośladkami uniesionymi nad siodełkiem, plecy trzymamy prosto, łopatki ściągnięte, ramiona luźno. Cały trening odbywa się w towarzystwie energetycznej muzyki i trenera, który narzuca nam tempo jazdy, obciążenie oraz różne warianty pozycji na rowerze przez co zajęcia nie są monotonne.

 Do innych technik spinningu z jakimi możemy się spotkać na zajęciach, należą: interwały, podjazdy pod górę z dużym obciążeniem, szybkie zjazdy, sprinty, a także pompki czy przysiady na rowerze. Przebieg zajęć, tak naprawdę zależy od fantazji trenera oraz szkoły rowerowego fitnessu z jaką się utożsamia. Zajęcia mogą przybierać formę bardziej „luźną”, stawiając na dobrą zabawę oraz różnorodność wykonywanych ćwiczeń lub skupić się na poprawnej technice jazdy oraz budowaniu formy, przygotowującej do zawodów bądź maratonów. Kluby fitness oferują nam zajęcia na rowerach z różną intensywnością i trudnością, podyktowaną wartością tętna maksymalnego (HR max), która na przykład dla zajęć interwałowych (trening o dużej intensywności) wynosi 65%-90% HR max. Natomiast zajęcia recovery (regeneracja), charakteryzują się niską intensywnością rzędu 50% – 65% HR max, co pozwala na dostosowanie rodzaju zajęć do swoich możliwości.

Twórcą i pomysłodawcą tej rowerowej aktywności w pomieszczeniu, jest Johny Goldberg, który w roku 1987 trenował do wyścigu Race a Cross America. Czołowymi producentami marek rowerów do tego typu zajęć są: Spinner, Schwinn oraz Tomahawk, które stworzyły odpowiednio programy treningowe dla spinningu, schwinn cyclingu oraz indoor cyclingu.

Grupowy spinning

Niezależnie od tego jaką wybierzemy formę zajęć rowerowych, zagwarantują nam one korzystny wpływ na:

  • układ krążeniowo-oddechowy ze względu na fakt, że jest to wysiłek typowo aerobowy (tlenowy);
  • zwiększenie wydolności układu krążenia i zapobieganie chorobie wieńcowej;
  • poprawę wytrzymałości, kondycji oraz ogólnej wydolności organizmu;
  • zapobieganie osteoporozie poprzez wzmocnienie układu kostnego;
  • spalanie tkanki tłuszczowej;
  • wymodelowanie pośladków, nóg, ud oraz brzucha bez nadmiernej rozbudowy tkanki mięśniowej;
  • wygląd skóry, która staje się bardziej jędrna i napięta dzięki lepszemu jej ukrwieniu podczas pracy mięśni nóg, pośladków, bioder oraz brzucha;
  • walkę z rozstępami i cellulitem;
  • poprawę odporności organizmu.

Do niewątpliwych zalet pedałowania w grupie w takt muzyki, zaliczyć trzeba spalanie nawet do 1000 kcal w ciągu 60 minutowego treningu! Jest to wspaniała wiadomość dla osób pragnących szybko zrzucić zbędne kilogramy oraz spalić nadmierną ilość tkanki tłuszczowej. Oprócz tego jazda na rowerze czy to stacjonarnym, czy zwykłym jest zalecana dla osób w każdym wieku, także tych z nadwagą ponieważ jest bezpieczna dla stawów i kręgosłupa ze względu na małe ryzyko kontuzji czy przeciążeń.

Warto wiedzieć, że rower stacjonarny wykorzystywany w czasie zajęć różni się od tego, który możemy spotkać na siłowniach czy w domu. Jest to sprzęt do profesjonalnego treningu kolarskiego, wyposażony w kierownicę typu baranek lub w stylu byczych rogów z przystawkami umożliwiającymi ustawienie rąk w różnych wygodnych pozycjach, wąskie, wyprofilowane siodełko, a także zapięcia umożliwiające przyczepienie butów do pedałów dla lepszej stabilizacji podczas jazdy.

Zanim zaczniesz pedałować

Szczególnie ważne jest poprawne ustawienie siodełka, które powinno znajdować się na wysokości naszych bioder, podczas gdy kierownica dla osób początkujących – nieco wyżej niż siodełko. Osoby bardziej zaawansowane oba te elementy mogą ustawić na jednym poziomie, dzięki czemu trening będzie bardziej wymagający. Stopy na pedałach powinny być ustawione równolegle do podłoża.

Spinning-akcesoria

Akcesoria, które powinieneś mieć podczas jazdy

Ze względu na fakt, że są to zajęcia  bardzo intensywne  przyda nam się ręcznik do ocierania strumieni potu. Nie możemy zapomnieć również o solidnej porcji wody lub płynu izotonicznego - nie mniej niż 0,75 l na godzinny trening. Ponadto, jazdę ułatwią nam rękawiczki rowerowe, które zapobiegają ślizganiu się spoconych rąk na kierownicy. Dla osób, które planują dłużej trenować jazdę na rowerze warto polecić spodenki rowerowe z miękką wkładką, które poprawiają komfort jazdy, a także buty z twardą i grubą podeszwą z wpięciami do pedałów.

Podsumowanie

Grupowe, stacjonarne pedałowanie to duża dawka pozytywnej energii i prawdziwa fabryka endorfin! Zajęcia pomagają schudnąć w szybkim czasie, są bezpieczne i stanowią wspaniały trening nie tylko dla naszego ciała ale także umysłu, poddając próbie nasze możliwości i siłę charakteru.

Spinning-sylwetka

Kategorie: Artykuły,Kulturystyka i fitness

Tagi: , , , , , ,

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.14