kfd protein dessert

Błonnik zbawienie XXI wieku

 

 

Czym właściwie on jest ?

Błonnik to nic innego jak włókno pokarmowe – substancji pochodzenia roślinnego, która nie ulegający trawieniu przez enzymy przewodu pokarmowego człowieka. Jest to mieszanina substancji o charakterze polisacharydowym (celuloza, hemicelulozy, pektyny, gumy, śluzy i niepolisacharydowym (ligniny, kutyny).  Stanowi  on bardzo ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu przewodu pokarmowego człowieka.

z10617584Q,Doskonale-zrodla-blonnika-to-przede-wszystkim-peln

 

W błonniku wyróżniamy składniki rozpuszczalne i  nierozpuszczalne w wodzie:

  • rozpuszczalne w wodzie to :
    • pektyny,
    • obojętne hemicelulozy ,
    • gumy (m.in. β – glukany),
    • śluzy roślinne,
    • polisacharydy algowe.
  • nierozpuszczalne w wodzie to:
    • celuloza,
    • hemicelulozy ekstrahowane z roztworów kwaśnych,
    • lignina,
    • składniki towarzyszące (krzemionka).

Właściwości błonnika :

Ma on właściwości mające korzystny wpływ na organizm człowieka, przyczyniające się m.in. do:

  • mniejszego wchłaniania cholesterolu i trójglicedów ,
  • obniżenia tętniczego ciśnienia krwi,
  • wspomaga procesy odchudzania,
  • spowolnienia rozkładu węglowodanów w organizmie, zmniejszenia stężenia glukozy we krwi i obniżenia zapotrzebowania na insulinę,
  •  zwiększonej ilości wypróżnień – przyspieszenia perystaltyki jelit i pasażu treści przez przewód pokarmowy, zwiększenie masy stolca, zapobieganie rozwoju korzystnych bakterii jelitowych,
  • zmniejszenia uczucia głodu (pęcznieje w żołądku – przez co treść pokarmowa wypełnia większą powierzchnie żołądka),
  • usuwania z organizmu substancji szkodliwych – toksyn i metali ciężkich,
  • prewencji nowotworów przewodu pokarmowego,

 

image-0je9052

 

Źródła błonnika

 

Źródłem błonnika pokarmowego  są  owoce, warzywa, produkty zbożowe (otręby,żytnie,orkiszowe, owsiane, kasze rożnego rodzaju, płatki zbożowe, musli, niełuskany ryż, pieczywo,razowe,orkiszowe,żytnie) i nasiona roślin strączkowych

 

 

IMG_0728

 

 

Dawkowanie

 

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) .Dzienna dawka spożycia błonnika u osób dorosłych powinno wynosić 20-40 g, jednak zbyt duże spożycie błonnika może powodować  dolegliwości takie jak : wzdęcia,bóle brzucha.biegunki.

 

blonnik-zrodla

 

 

 

 

 

Kategorie: Artykuły,Zdrowe odżywianie i eko życie

Tagi: , , ,

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.2