kfd protein dessert

Dlaczego warto jeść kiszonki?

kapusta-kiszona

Kiszonki są nieodłącznym produktem w kuchni staropolskiej, i to nie tylko ze względu na znany nam rytuał ich przygotowania i na walory smakowe, ale także z uwagi na wartości zdrowotne wpływające na nasz organizm. Najpopularniejsze to kiszona kapusta i ogórki kiszone, które dzięki swoim właściwością stanowią dla naszego organizmu naturalny probiotyk.

Produkty, które poddaje się procesowi kiszenia, czyli fermentacji największe uznanie i zastosowanie znalazły w Polsce. Jako sposób na utrwalanie żywności, było nie tylko w dużej mierze praktyczne ale i przydatne naszemu zdrowiu, a zwłaszcza zwiększeniu odporności na różne infekcje.

Wartości odżywcze kiszonek 

Kapusta kiszona w 100g zawiera jedynie 20 kcal, przy czym 1,40g to węglowodany strawne, 0,14g tłuszcze i 0,90g białko. Dodatkowo to cenne źródło wielu witamin i minerałów, takich jak: A, B1, B2, B3, C, E, K oraz magnezu, wapnia, fosforu i potasu. Ułatwia przyswajanie żelaza, co przy takich chorobach jak anemia, wpływa na plus dla naszej zdrowotności, dzięki zawartym minerałom kondycja naszej skóry, włosów i paznokci również ulegnie korzystnej poprawie.

Przede wszystkim kiszonki to nic innego, jak skarbnica kwasu mlekowego, który jest drogocenny dla naszych jelit i ich perystaltyki, wspomaga trawienie, zapobiegając zaparciom, reguluję florę bakteryjną, a także zmniejsza poziom cholesterolu we krwi. Warto pamiętać, iż sok, który wytwarza się podczas procesu fermentacji jest również wartościowy, zapobiega migrenom i jest świetnym antidotum na kaca.

By mieć pewność co do kiszonych produktów, najlepiej domowym sposobem przygotować je samemu. Czas kiszenia to okres 3-5 dni, do ciasnego słowa lub kamiennego naczynia najlepiej dodać takie przyprawy jak koper, ząbki czosnku,  liść laurowy czy ziele angielskie. Najlepiej do kiszenia użyć soli jodowanej. Osoby, które cierpią na nadciśnienie powinny ograniczyć ilość soli, lub spożywać sporadycznie kiszonki najlepiej w połączeniu ze świeżymi warzywami i owocami.

kapusta kwaszona a kiszonaProdukty zakwaszane a produkty kiszone

Często borykamy się z pytaniem, czym się różnią produkty kwaszone od kiszonych. Stosowane nazewnictwo na produktach, jak kapusta kwaszona, jednak różni się znacznie od kapusty kiszonej. Otóż, produkty kwaszone powstają nie na zasadzie naturalnych procesów fermentacji, a dzięki użytej chemii, m.in. kwasu octowego, którą się wspomaga i przyspiesza dany proces uzyskania produktu. Łatwo to rozróżnić, czytając etykietę, również różnicę pomiędzy kwaszonym a kiszonym poznamy po jego kolorze. Bowiem kapusta kwaszona ma kolor biały i jest miękka, dzięki zastosowaniu kwasu octowego, natomiast kapusta kiszona ma kolor przeźroczysty i jest twarda.

kiszonkiDla smaku do naszych kiszonek możemy dodać marchwi i jabłka. Najbardziej znaną kiszonką jest kapusta, ale także możemy się pokusić o przygotowanie kiszonych produktów, jak grzybki, buraczki, ogórki zielone, cebulę, papryka, jabłka czy gruszki. Dietetyczny aspekt kiszonki wręcz zachęca nas do urozmaicania nimi diety, są niskokaloryczne, idealne nadają się podczas odchudzania. Ilość węglowodanów w surowcach, bowiem służy jako główny czynnik powstania fermentacji, dlatego jest ich tak niewiele w przetworzonych naturalnie kiszonkach.

Kategorie: Zdrowe odżywianie i eko życie

Tagi: , , , , , , , , , , , , ,

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.21