kfd protein dessert

Indeks glikemiczny pomoże Ci schudnąć!

indeks glikemiczny

Indeks glikemiczny (IG) jest wskaźnikiem, dzięki któremu możemy dowiedzieć się jak szybko (wyrażony w sposób procentowy) po spożyciu danego produktu, zawierającego węglowodany (cukry), zwiększa się stężenie glukozy krążącej we krwi.

IG jest to stosunek stężenia glukozy we krwi po spożyciu żywności testowanej (może być to dowolny produkt spożywany przez nas) do stężenia glukozy we krwi po spożyciu żywności referencyjnej, którą najczęściej jest glukoza (IG = 100).

Produkty o małym IG wynoszą mniej niż 50 (IG<50), z kolei do produktów o średnim IG zaliczamy 55-70. Natomiast produkty o wysokim IG to te, które posiadają wartości wyższe od 70 (IG>70). Nasz codzienny jadłospis powinien w większym stopniu składać się z produktów o IG<50, starajmy się rzadko jeść produkty o średnim IG, a jako święto traktujmy spożywanie produktów o IG >70.
Istotne jest zwracanie uwagi na ładunek glikemiczny (ŁG) każdego produktu ze względu na fakt, iż jest to wartość liczbowa, która informuje nas o jakości i ilości węglowodanów w poszczególnych produktach spożywczych. Wpływ na jego wartość ma metoda obróbki np. rozgotowany makaron, ziemniaki czy ryż mają większy ŁG, tak samo jak bardziej dojrzałe owoce np. banany zawierają wyższy ładunek glikemiczny.

Jak dobrze wiemy węglowodany dzielimy na te „dobre” (złożone) oraz „złe” (proste). Zalecane jest większe spożycie w naszej diecie węglowodanów złożonych w stosunku do węglowodanów prostych, z uwagi na to, że te pierwsze nie powodują nagłego skoku cukru we krwi i zapewniają nam uczucie sytości na dłużej. Idealnie byłoby gdybyśmy nie dopuszczali do gwałtownego zwiększenia glikemii po posiłku (tzw. profil PPG – wartość stężenie glukozy w osoczu po spożyciu posiłku).

Dla przykładu, co dzieje się w Twoim organizmie, kiedy jesz produkty o wysokim indeksie glikemicznym – nasze ulubione połączenie piwo + chipsy? Przede wszystkim są to produkty o dużym IG, więc nasz organizm szybko je trawi i wchłania w układzie pokarmowym, co prowadzi do gwałtownego zwiększenia glikemii poposiłkowej.

glikemia poposiłkowa

Jak reaguje na to nasz organizm?

Odpowiada natychmiastowym wydzielaniem się insuliny, co powoduje szybkie zmniejszenie stężenia glukozy we krwi, a tym samym dochodzi do wydzielania glukagonu, który pobudza łaknienie. Dlatego z każdym łykiem piwa jesteśmy coraz bardziej głodni, spożywamy nadmiar chipsów, które zawierają dużo węglowodanów oraz tłuszczy nasyconych i tak powstaje błędne koło…

Dlatego w chwili głodu, warto sięgać po warzywa zielone, pomidor, surową marchewkę (gotowana ma wysokie IG), świeże morele, cukinię, czosnek, makaron al dente, chleb żytni pełnoziarnisty – są to produkty o niskim indeksie glikemicznym, co oznacza iż dochodzi do łagodnego zwiększenia glikemii poposiłkowej, czyli glukoza wchłaniana jest wolniej, a co za tym idzie przez dłuższy czas nie odczuwamy głodu.

Na bazie indeksu glikemicznego powstała dieta Montignaca, która nie narzuca liczenia kalorii czy ograniczania racji żywieniowych i polega na spożywaniu węglowodanów o niskim IG. Jest to dieta polecana przez lekarzy i dietetyków, ponieważ nie wyklucza niezbędnych składników odżywczych, jest urozmaicona, zaleca spożywanie produktów pełnoziarnistych tj. chleb, makaron, ryż brązowy, płatki owsiane, chude mięso, ryby, oliwę z oliwek, dużo warzyw, a także owoców o niskiej zawartości cukrów. Jako jej wady podaje się niełączenie w jednym posiłku węglowodanów z tłuszczami oraz problemy z doborem produktów. Jest to dieta bezpieczna i skuteczna, co zostało poparte badaniami naukowymi. Jest polecana osobą cierpiącym na zaburzenia gospodarki węglowodanowej, jak i dotkniętych cukrzycą oraz nietolerancją glukozy.

Warto wprowadzić zasady tej diety do swojego codziennego jadłospisu, gdyż produkty o wysokim indeksie glikemicznym przyczyniają się do rozwoju takich chorób, jak cukrzyca typu 2, nowotwory oraz zawał serca.

Kategorie: Artykuły,Zdrowe odżywianie i eko życie

Tagi: , , , , ,

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.16