kfd protein dessert

Stres i jego wpływ na nasze życie

Stres

 

Dodany obrazek

Dzisiejsze czasy są w znacznym stopniu przepełnione stresem. Czym tak na prawdę jest stres i dlaczego tak często się o nim mówi? Patrząc z perspektywy lekarza na każdą z chorób-dosłownie każdą, zawsze można zauważyć, że jednym z czynników potęgujących zły stan zdrowia jest właśnie stres! Ktoś może powiedzieć-„nie stresuj się”, jednak jest to po prostu nie możliwe w obecnym czasie. Postęp techniczny, pogoń za pieniądzem, karierą-to wszystko przysparza wielu nowych doznań w tym coraz to nowszych bodźców stresu.

Stres w najprostszy sposób można zdefiniować jako naruszanie stanu emocjonalnego, które może być scharakteryzowane przez napięcie mięśniowe, drażliwość, depresję, zwiększoną częstość akcji serca, a również wzrostem ciśnienia krwi. Wywołany jest przez bodźce które dopływają do organizmu zewsząd. Takie bodźce powodują aktywację układu nerwowego czego skutkiem jest produkcja przez podwzgórze adrenaliny oraz kortyzolu. Hormony te pobudzają organizm i utrzymują stan gotowości bojowej. Na dłuższą metę jest to niekorzystne gdyż zaburza racjonalne myślenie oraz pracę narządów i metabolizmu.

Stres ma bardzo niekorzystny wpływ na nasze zdrowie. Utrzymujący się przez dłuższy czas może prowadzić do depresji, panik, stanów lęku, zaburzeniami przewodu pokarmowego oraz wielu innych schorzeń. Stres to główny szkodnik jeśli chodzi o sen czy pamięć krótkotrwałą. Zaburza prawidłowy rytm organizmu co związane jest z nieprawidłowościami.

Dodany obrazek

Aby walczyć ze stresem w sposób efektywny należy obrać 4 stopniowy plan działania:

1. Trening siłowy bądź inna aktywność fizyczna
2. Prawidłowe odżywianie
3. Organizacja działania
4. Sen

Trening to idealny niszczyciel stres- przede wszystkim dlatego, iż podczas wysiłku fizycznego organizm wyzbywa się toksyn oraz łagodzi stany niepokoju. Innym ważnym aspektem jest produkcja endorfin- związków, które w naturalny sposób podnoszą poziom dobrego samopoczucia. Już niewielki spacer może zdziałać cuda. Podczas treningu organizm wycisza się, a mózg przestaje skupiać się na elementach, które stawiają go w sytuacji niekorzystnej.

Dieta to kolejny kluczowy element w całej układance. Należy unikać produktów spożywczych, które są szkodliwe dla człowieka-przede wszystkim mowa tu o „śmieciowym jedzeniu”. Używki takie jak papierosy, alkohol czy dragi wbrew niektórym opinią są również niekorzystne. Ich działanie jest z reguły krótkotrwałe i przynosi ciekawe stany emocjonalne, jednak działa uzależniając. Dieta bogata w produkty pochodzenia roślinnego oraz chude mięsa i pieczywo to najlepszy wybór. Bardzo dobrym kontrolerem stresu jest także herbata-zielona, czerwona, Yerba-Pozytywnie wpływają na samopoczucie oraz są naładowane przeciwutleniaczami niszczącymi wolne rodniki.

Organizacja pracy to kolejny element. Jeśli wszystko będzie poukładane w odpowiedni sposób stres na pewno nie będzie stwarzał zagrożenia. Grafik dnia pozwala w znacznym stopniu uporządkować pewne sprawy i ułatwia tym samym radzenie sobie z późniejszymi komplikacjami. Prowadzenie dziennik na pewno nie jest czasochłonne a może w bardzo dużym stopniu ułatwić życie.

Ostatnim, ale równie ważnym aspektem jest sen. Jak każdy sportowiec wie, mięśnie nie rosną na siłowni a w łóżku. Bez tego czynnika nasz trening idzie na marne. Podczas snu organizm się wycisza i przestawia się na zupełnie inny tor. To właśnie ten czas jest dla ustroju ukojeniem. Jeśli dojdzie do jego zaburzenia to może być to bardzo niekorzystne- choćby z perspektywy sportu-nie dojdzie do pełnej regeneracji organizmu po wysiłku fizycznym.

Dodatkowe wskazówki:

-poznaj przyczynę stresu i postaraj się ją zwalczyć
-wypróbuj jogę albo tai chi
-znajdź czas dla siebie
-zrelaksuj się przez słuchanie ulubionej muzyki, strecz, spacer, wykonywanie hobby;)
-od czasu do czasu kilka minut wyciszenia nie zaszkodzi

Kategorie: Artykuły,Zdrowe odżywianie i eko życie

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.16