kfd protein dessert

Substancje bioaktywne

Substancje bioaktywne

Posted Image

Substancje bioaktywne. Czym tak na prawdA� sA�? Jakie majA� zasadnicze dziaA�anie na czA�owieka i dlaczego sA� w ogA?le tak cenne??
Na te pytania i wiele innych postaram siA� odpowiedzieA� w tym artykule.
Substancje bioaktywne czA�sto dodawane sA� do rA?A?nych produktA?w A?ywieniowych w celu modyfikacji, pozytywnej. Oznacza to A?e taki produkt zostaje wzmocniony o dodatkowe kompleksy mikro i makro skA�adnikA?w ktA?re sA� niezbA�dne do prawidA�owego funkcjonowania organizmu czA�owieka. PostanowiA�em wiA�c wymieniA� kilka najwaA?niejszych i przybliA?yA� pokrA?tce ich dziaA�alnoA�A�..

Do najwaA?niejszych kompozytA?w naleA?A�:

a) BA�onnik pokarmowy jest odpowiedzialny przede wszystkim za obniA?anie poziomu zA�ej frakcji cholesterolu. Innym pozytywnym aspektem jego dziaA�ania jest korzystny wpA�yw na profil lipidowy organizmu, regulacja czynnoA�ci przewodu pokarmowego. ObniA?a pH, przez co zapobiega kolonizacji bakterii chorobotwA?rczych, wspomaga w walce z otyA�oA�ciA�, ktA?ra stanowi ogromny problem na A�wiecie. BA�onnik jest rA?wnieA? pomocny w oczyszczaniu organizmu z toksyn i metali ciA�A?kich. NajwiA�ksze jego iloA�ci sA� obecne w soi (15.7g), grochu (5.7g), marakui (15.9g), otrA�bach (44g).

b) Prebiotyki – to nietrawione skA�adniki pokarmu, ktA?re korzystnie oddziaA�ujA� na ustrA?j przez selektywne pobudzanie wzrostu i/lub aktywnoA�ci jednego bA�dA? wielu rodzajA?w bakterii w okrA�A?nicy, co skutkujA� poprawA� zdrowia. Prebiotyki wpA�ywajA� pozytywnie na poziom cholesterolu, poprawA� funkcji ukA�adu odpornoA�ciowego.
NajczA�A�ciej moA?na je spotkaA�, jako skA�adniki syropA?w, ale wystA�pujA� rA?wnieA? w warzywach – cebuli, roA�linach strA�czkowych, szparagach.

c) Synbiotyki – stanowiA� poA�A�czenie probiotyku z prebiotykiem, ktA?re podawane razem cechujA� siA� dziaA�aniem w celu przywrA?cenia odpowiedniej flory jelitowej. PoA�A�czone dziaA�anie tych 2 zwiA�zkA?w potA�guje synergiczne dziaA�anie i skutkuje lepszym pozyskaniem walorA?w probiotykA?w.

d) Poliole (alkohole cukrowe) przykA�ady – ksylitol, sorbitol, laktitol itp.; wskazane w profilaktyce otyA�oA�ci i chorA?b sercowo-naczyniowych, przeciwdziaA�ajA� prA?chnicy i chorobom jamy ustnej.

e) Wielonienasycone kwasy tA�uszczowe (np. omega-3), naleA?y je dostarczaA� wraz z dietA�, gdyA? ustrA?j nie jest zdolny do ich wyprodukowania samodzielnie. Przyjmowane w diecie lub w postaci suplementA?w zmniejszajA� ryzyko zgonu z jakiejkolwiek przyczyny z powodu zawaA�u serca czy choroby wieA�cowej. PrzyczyniajA� siA� rA?wnieA? do dziaA�anie przeciwnowotworowego, poprawy profilu lipidowego, dziaA�ania immunomodulacyjnego, obniA?ania ciA�nienia tA�tniczego.

PrzykA�adem uwidaczniajA�cym pozytywny aspekt dziaA�ania wielonienasyconych kwasA?w tA�uszczowych moA?e byA� narA?d EskimosA?w jedzA�cy duA?o ryb morskich, ktA?re obfitujA� w te tA�uszcze. Ludzie Arktyki o Procardia xl 90 mg price wiele rzadziej zapadajA� na choroby ukA�adu krwionoA�nego.

f) Witaminy i mineraA�y to grupa zwiA�zkA?w niezbA�dnych do prawidA�owego wzrostu i rozwoju organizmu. Organizm nie jest w stanie wytworzyA� ich sam w konsekwencji, czego zmuszony jest do pozyskiwania ich z innych A?rA?deA�. Aby zapewniA� dzieciom zdrowy wzrost i rozwA?j oraz zapobiec niedoborom u dorosA�ych, ustalono zalecanA� dziennA� dawkA� tych skA�adnikA?w. Opracowane w USA zalecenia noszA� nazwA� RDA (Recommended Dietary Allowances). JedzA�c kaA?dego dnia rA?A?ne produkty spoA?ywcze, zwA�aszcza owoce i warzywa oraz produkty zboA?owe, przeciA�tna osoba moA?e otrzymaA� dostatecznA� iloA�A� witamin i skA�adnikA?w mineralnych. Do tych zwiA�zkA?w zalicza siA� miA�dzy innymi:

a�? Biotyna jest niezbA�dna do rozkA�adu kwasA?w tA�uszczowych i wA�glowodanA?w, a takA?e do produkcji tA�uszczA?w oraz usuwania produktA?w rozpadu biaA�ek.

a�? Fluor zapobiega przed prA?chnicA� zA�bA?w i udziela siA� w procesach wzmacniania koA�A�ca. Umacnia szkliwo zA�bA?w, czyniA�c je bardziej odpornym na ataki drobnoustrojA?w.
a�? Jod jest nieodzowny przy wytwarzaniu hormonA?w tarczycy, ktA?re korygujA� produkcjA� energii w organizmie, wspomagajA� spalanie podskA?rnych zA�ogA?w tA�uszczu.
a�? Kwas foliowy bierze udziaA� w syntezie kwasA?w nukleinowych. Jego obecnoA�A� jest konieczna do powstawania w szpiku czerwonych krwinek, a takA?e prawidA�owego kontrolowania ukA�adu nerwowego.
a�? Kwas pantotenowy jest z kolei potrzebny do produkcji energii z wA�glowodanA?w i tA�uszczA?w oraz wytwarzania kortykosteroidA?w. WpA�ywa pozytywnie na funkcjonowanie ukA�adu nerwowego, gruczoA�A?w nadnerczy.
a�? A�elazo odgrywa waA?nA� rolA� w powstawaniu czerwonych krwinek i stanowi waA?ny skA�adnik barwnika przenoszA�cego tlen – hemoglobiny. Podejmuje udziaA� w wytwarzaniu mioglobiny, ktA?ra jest odpowiedzialna za magazynowanie tlenu w miA�A�niach. A�elazo jest rA?wnieA? istotnym skA�adnikiem kilku enzymA?w.
a�? Witamina A sprzyja prawidA�owemu wzrostowi oraz budowie koA�ci i zA�bA?w u dzieci. Odnotowano jej korzystny wpA�yw na wzrok czA�owieka. Pomaga utrzymaA� w zdrowiu skA?rA�, chroni wyA�ciA?A�kA� jamy ustnej, nosa, gardA�a, pA�uc.
a�? Witamina K nazywana takA?e, jako filochinon, mena chinon, witamina przeciwkrwotoczna.
ZnaczA�cy udziaA� tej witaminy odnotowano w formowaniu tkanki kostnej, poprawie krzepliwoA�ci krwi. Ma rA?wnieA? dziaA�anie bakteriobA?jcze i przeciwgrzybiczne.
a�? Selen wystA�puje we wszystkich komA?rkach organizmu, a najwiA�ksza aktywnoA�A� wykazujA� w: wA�trobie, nerkach oraz trzustce. Jest skA�adnikiem peroksydazy glutationowej – enzymu chroniA�cego bA�ony komA?rkowe i erytrocyty przed dziaA�aniem wolnych rodnikA?w. FunkcjA� selenu jest stabilizacja bA�ony komA?rkowej oraz kontrola przemiany siarki w organizmie czA�owieka.
WA�aA�ciwoA�ci przeciw utleniajA�ce selenu odgrywajA� zasadniczA� rolA� w organizmie. ZapobiegajA�, bowiem przedwczesnemu starzeniu siA� komA?rek oraz przeciwdziaA�ajA� zmianom nowotworowym w rA?A?nych tkankach i narzA�dach. Selen ma takA?e wkA�ad w rozwA?j pA�odu, sprzyja pA�odnoA�ci i usuwa toksyny z organizmu czA�owieka.
a�? Mangan udziela siA� w syntezie biaA�ek, kwasA?w nukleinowych, w metabolizmie cukrA?w i procesach krzepniA�cia krwi. WystA�puje w A�ladowych iloA�ciach w organizmie. WpA�ywa na przemiany tA�uszczA?w i cholesterolu oraz hormonA?w pA�ciowych. Pobudza takA?e dziaA�anie enzymA?w koniecznych do aktywacji biotyny, witaminy B1 i witaminy C. Tyroksyna, ktA?ra jest waA?nym hormonem produkowanym przez tarczycA� czA�owieka jest wydzielana wA�aA�nie za sprawA� manganu.

g) Cholina (sA?l 2-hydroksyetylotrimetyloamoniowa) i lecytyna (fostatydylocholina) odgrywajA� zasadniczA� rolA� w metabolizmie hepatocytA?w i procesach mielinizacji. WA�aA�ciwoA�ci lecznicze lecytyny oraz jej wpA�yw na zdrowie czA�owieka sA� bardzo szerokie. Przede wszystkim regulujA� pracA� nerek, wpA�ywa na obniA?anie procesA?w starzenia, zapobiega niszczeniu wA�troby, podnosi sprawnoA�A� ukA�adu krwionoA�nego, przeciwdziaA�a zmianom miaA?dA?ycowym. Cholina to substancjA� majA�ce spore znaczenie w funkcjonowaniu i budowie wszystkich komA?rek ciaA�a.

h) Substancje fitochemiczne sA� antyoksydantami pochodzenia roA�linnego. Bioflawonoidy, indole to zwiA�zki zaliczane do tej grupy. WykazujA� dziaA�anie antybakteryjne, przeciwgrzybiczne oraz antywirusowe.

Posted Image
WyA?ej wymienione zwiA�zki ze wzglA�du na swoje wA�aA�ciwoA�ci majA� znaczA�cy wpA�yw na funkcjonowanie organizmu czA�owieka. Pokarmy bogate w te kompozyty stanowiA� potA�A?ny zastrzyk zdrowia, co skutkuje w podwyA?szonej odpornoA�ci i lepszej tA�A?yA?nie fizycznej. Z kolei niedobory tych elementA?w powodujA� podniesienie ryzyka zapadalnoA�ci na choroby wielonarzA�dowe i przyspieszajA� procesy starzenia. NaleA?y jednak pamiA�taA�, A?e uA?ywanie tych zwiA�zkA?w w nadmiarze moA?e dziaA�aA� przeciwstawnie do zamierzonej intencji i byA� przyczynA� chorA?b.

viagra in canada prescription required.

 

Kategorie: Artykuły,Zdrowe odżywianie i eko życie

Tagi: , ,

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.14