kfd protein dessert

Substancje bioaktywne

Substancje bioaktywne

Posted Image

Substancje bioaktywne. Czym tak na prawdę są? Jakie mają zasadnicze działanie na człowieka i dlaczego są w ogóle tak cenne??
Na te pytania i wiele innych postaram się odpowiedzieć w tym artykule.
Substancje bioaktywne często dodawane są do różnych produktów żywieniowych w celu modyfikacji, pozytywnej. Oznacza to że taki produkt zostaje wzmocniony o dodatkowe kompleksy mikro i makro składników które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Postanowiłem więc wymienić kilka najważniejszych i przybliżyć pokrótce ich działalność..

Do najważniejszych kompozytów należą:

a) Błonnik pokarmowy jest odpowiedzialny przede wszystkim za obniżanie poziomu złej frakcji cholesterolu. Innym pozytywnym aspektem jego działania jest korzystny wpływ na profil lipidowy organizmu, regulacja czynności przewodu pokarmowego. Obniża pH, przez co zapobiega kolonizacji bakterii chorobotwórczych, wspomaga w walce z otyłością, która stanowi ogromny problem na świecie. Błonnik jest również pomocny w oczyszczaniu organizmu z toksyn i metali ciężkich. Największe jego ilości są obecne w soi (15.7g), grochu (5.7g), marakui (15.9g), otrębach (44g).

b) Prebiotyki – to nietrawione składniki pokarmu, które korzystnie oddziałują na ustrój przez selektywne pobudzanie wzrostu i/lub aktywności jednego bądź wielu rodzajów bakterii w okrężnicy, co skutkuję poprawą zdrowia. Prebiotyki wpływają pozytywnie na poziom cholesterolu, poprawę funkcji układu odpornościowego.
Najczęściej można je spotkać, jako składniki syropów, ale występują również w warzywach – cebuli, roślinach strączkowych, szparagach.

c) Synbiotyki – stanowią połączenie probiotyku z prebiotykiem, które podawane razem cechują się działaniem w celu przywrócenia odpowiedniej flory jelitowej. Połączone działanie tych 2 związków potęguje synergiczne działanie i skutkuje lepszym pozyskaniem walorów probiotyków.

d) Poliole (alkohole cukrowe) przykłady – ksylitol, sorbitol, laktitol itp.; wskazane w profilaktyce otyłości i chorób sercowo-naczyniowych, przeciwdziałają próchnicy i chorobom jamy ustnej.

e) Wielonienasycone kwasy tłuszczowe (np. omega-3), należy je dostarczać wraz z dietą, gdyż ustrój nie jest zdolny do ich wyprodukowania samodzielnie. Przyjmowane w diecie lub w postaci suplementów zmniejszają ryzyko zgonu z jakiejkolwiek przyczyny z powodu zawału serca czy choroby wieńcowej. Przyczyniają się również do działanie przeciwnowotworowego, poprawy profilu lipidowego, działania immunomodulacyjnego, obniżania ciśnienia tętniczego.

Przykładem uwidaczniającym pozytywny aspekt działania wielonienasyconych kwasów tłuszczowych może być naród Eskimosów jedzący dużo ryb morskich, które obfitują w te tłuszcze. Ludzie Arktyki o wiele rzadziej zapadają na choroby układu krwionośnego.

f) Witaminy i minerały to grupa związków niezbędnych do prawidłowego wzrostu i rozwoju organizmu. Organizm nie jest w stanie wytworzyć ich sam w konsekwencji, czego zmuszony jest do pozyskiwania ich z innych źródeł. Aby zapewnić dzieciom zdrowy wzrost i rozwój oraz zapobiec niedoborom u dorosłych, ustalono zalecaną dzienną dawkę tych składników. Opracowane w USA zalecenia noszą nazwę RDA (Recommended Dietary Allowances). Jedząc każdego dnia różne produkty spożywcze, zwłaszcza owoce i warzywa oraz produkty zbożowe, przeciętna osoba może otrzymać dostateczną ilość witamin i składników mineralnych. Do tych związków zalicza się między innymi:

Biotyna jest niezbędna do rozkładu kwasów tłuszczowych i węglowodanów, a także do produkcji tłuszczów oraz usuwania produktów rozpadu białek.

Fluor zapobiega przed próchnicą zębów i udziela się w procesach wzmacniania kośćca. Umacnia szkliwo zębów, czyniąc je bardziej odpornym na ataki drobnoustrojów.
Jod jest nieodzowny przy wytwarzaniu hormonów tarczycy, które korygują produkcję energii w organizmie, wspomagają spalanie podskórnych złogów tłuszczu.
Kwas foliowy bierze udział w syntezie kwasów nukleinowych. Jego obecność jest konieczna do powstawania w szpiku czerwonych krwinek, a także prawidłowego kontrolowania układu nerwowego.
Kwas pantotenowy jest z kolei potrzebny do produkcji energii z węglowodanów i tłuszczów oraz wytwarzania kortykosteroidów. Wpływa pozytywnie na funkcjonowanie układu nerwowego, gruczołów nadnerczy.
Żelazo odgrywa ważną rolę w powstawaniu czerwonych krwinek i stanowi ważny składnik barwnika przenoszącego tlen – hemoglobiny. Podejmuje udział w wytwarzaniu mioglobiny, która jest odpowiedzialna za magazynowanie tlenu w mięśniach. Żelazo jest również istotnym składnikiem kilku enzymów.
Witamina A sprzyja prawidłowemu wzrostowi oraz budowie kości i zębów u dzieci. Odnotowano jej korzystny wpływ na wzrok człowieka. Pomaga utrzymać w zdrowiu skórę, chroni wyściółkę jamy ustnej, nosa, gardła, płuc.
Witamina K nazywana także, jako filochinon, mena chinon, witamina przeciwkrwotoczna.
Znaczący udział tej witaminy odnotowano w formowaniu tkanki kostnej, poprawie krzepliwości krwi. Ma również działanie bakteriobójcze i przeciwgrzybiczne.
Selen występuje we wszystkich komórkach organizmu, a największa aktywność wykazuję w: wątrobie, nerkach oraz trzustce. Jest składnikiem peroksydazy glutationowej – enzymu chroniącego błony komórkowe i erytrocyty przed działaniem wolnych rodników. Funkcją selenu jest stabilizacja błony komórkowej oraz kontrola przemiany siarki w organizmie człowieka.
Właściwości przeciw utleniające selenu odgrywają zasadniczą rolę w organizmie. Zapobiegają, bowiem przedwczesnemu starzeniu się komórek oraz przeciwdziałają zmianom nowotworowym w różnych tkankach i narządach. Selen ma także wkład w rozwój płodu, sprzyja płodności i usuwa toksyny z organizmu człowieka.
Mangan udziela się w syntezie białek, kwasów nukleinowych, w metabolizmie cukrów i procesach krzepnięcia krwi. Występuje w śladowych ilościach w organizmie. Wpływa na przemiany tłuszczów i cholesterolu oraz hormonów płciowych. Pobudza także działanie enzymów koniecznych do aktywacji biotyny, witaminy B1 i witaminy C. Tyroksyna, która jest ważnym hormonem produkowanym przez tarczycę człowieka jest wydzielana właśnie za sprawą manganu.

g) Cholina (sól 2-hydroksyetylotrimetyloamoniowa) i lecytyna (fostatydylocholina) odgrywają zasadniczą rolę w metabolizmie hepatocytów i procesach mielinizacji. Właściwości lecznicze lecytyny oraz jej wpływ na zdrowie człowieka są bardzo szerokie. Przede wszystkim reguluję pracę nerek, wpływa na obniżanie procesów starzenia, zapobiega niszczeniu wątroby, podnosi sprawność układu krwionośnego, przeciwdziała zmianom miażdżycowym. Cholina to substancją mające spore znaczenie w funkcjonowaniu i budowie wszystkich komórek ciała.

h) Substancje fitochemiczne są antyoksydantami pochodzenia roślinnego. Bioflawonoidy, indole to związki zaliczane do tej grupy. Wykazują działanie antybakteryjne, przeciwgrzybiczne oraz antywirusowe.

Posted Image
Wyżej wymienione związki ze względu na swoje właściwości mają znaczący wpływ na funkcjonowanie organizmu człowieka. Pokarmy bogate w te kompozyty stanowią potężny zastrzyk zdrowia, co skutkuje w podwyższonej odporności i lepszej tężyźnie fizycznej. Z kolei niedobory tych elementów powodują podniesienie ryzyka zapadalności na choroby wielonarządowe i przyspieszają procesy starzenia. Należy jednak pamiętać, że używanie tych związków w nadmiarze może działać przeciwstawnie do zamierzonej intencji i być przyczyną chorób.

 

Kategorie: Artykuły,Zdrowe odżywianie i eko życie

Tagi: , ,

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.15