kfd protein dessert

Truskawki

Truskawki

 

Dodany obrazek
Sezon na truskawki właśnie trwa. Dosłownie wszędzie można je dostać. I bardzo dobrze ponieważ te owoce kształtem przypominające serce naładowane są wieloma cennymi substancjami bioaktywnymi usprawniającymi pracę ustroju człowieka. Dlaczego warto jeść truskawki i co jest w nich tak cennego? Na te i inne pytania postaram się udzielić odpowiedzi w tym artykule.

Istnieje ponad 600 odmian truskawek. Różnią się przede wszystkim odcieniem zabarwienia, kształtem, wielkością, teksturą. Wspólną cechą jest natomiast krwista barwa z żółtymi nasionkami przebijającymi powierzchnię oraz zielonym „czubkiem”, który stanowi koronę owocu. Należy wspomnieć o odmianach które rosną dziko. Te rodzaje truskawek charakteryzuje mały rozmiar, lecz bardziej intensywny posmak.

Dodany obrazek
Truskawki, jak inne jagody są znane z tego, iż w swoim składzie zawierają ogromne pokłady fenoli. Przeważającą ilość stanowią tutaj 2 rodzaje fenoli: antycyjany oraz garbniki. Antycyjany nadają czerwone zabarwienie owocom, jednak ich główną funkcją jest działanie antyoksydacyjne. Chronią organizm przed wolnymi rodnikami oraz niszczeniem komórek odpowiednich organów. Zawartość fenoli czyni truskawki „ochroniarzami” serca, a także owocami anty-rakowymi. Truskawki hamują działanie enzymu cyklooksygenazy, znanej pod nazwą COX. Leki takie jak aspiryna czy ibuprofen blokują działanie tego enzymu, którego wzmożona aktywność pojawia się przy zapaleniach, które są w osteoporozie, reumatoidalnym zapaleniu stawów, raku, astmie itp. W przeciwieństwie do farmaceutycznych inhibitorów COX, truskawki nie powodują efektów ubocznych jakim często są krwawienia.

Garbniki występujące w truskawkach wykazują działanie przeciw-rakowe. Osoby które przez dłuższy czas spożywały truskawki zmniejszyły stopień zagrożenia. Ukazały to ekspertyzy w których brało udział ponad 1000 osób. Eksperyment udowodnił, iż osoby spożywające regularnie omawiane owoce były aż 3 krotnie mniej narażone na wystąpienie raka w przeciwieństwie do osób które wstrzymywały się od spożywania truskawek.
Journal of Agriculture and Food Chemistry opublikował badania gdzie brano pod lupę zawartość dobroczynnych substancji jakie występują w truskawkach. Doświadczeniu poddano 8 odmian tych owoców i sprawdzano zawartość między innymi takich związków jak fenole, flawonoidy, antycyjany oraz sondowano właściwości antyoksydacyjne. Naukowcy zauważyli zbieżność między wszystkimi odmianami- zanotowano pozytywne efekty terapii truskawkami na ludzkiego raka wątroby. Działanie to nie było jednak wywołane przez substancje antyoksydacyjne znajdujące się w tych owocach, natomiast przez inne pozytywne związki goszczące w składzie truskawek.

Dodany obrazek
Na pewno spotkałeś się z opinią, że jedząc marchewki zabezpieczasz swój wzrok przed zniszczeniem. Takie poglądy często można było usłyszeć w młodzieńczych latach, ale przecież wraz z postępującym wiekiem również powinniśmy dbać o nasze zdrowie. Archives of Ophthalmology przedstawił testy w których udowodniono, że spożywanie 3 lub więcej porcji owoców w ciągu dnia zmniejsza aż o 36 % ryzyko pojawienia się schorzeń wzroku, włączając w to zwyrodnienia plamki.

Inne badanie w którym uczestniczyło 110,000 kobiet i mężczyzn dotyczyło wpływu konsumpcji owoców, warzyw, witamin A, C, E na rozwój zwyrodnieniowych chorób wzroku. Uczeni zauważyli, iż spożywanie warzyw oraz witamin A, C i E nie przyczyniło się w znaczącym stopniu do obniżenia ryzyka owej choroby. Sytuacja przedstawia się odwrotnie w przypadku spożywania owoców. 3 porcje owoców dziennie dla niektórych osób mogą się wydawać ogromne, jednak truskawki znakomicie się tutaj wkomponowują. Na śniadanie do płatków, na 2 śniadanie do serka wiejskiego, bądź zmiksowane w postaci koktajlu- to tylko kilka przykładów wcielenia ich do diety. Dodane do dania nie dość że przynoszą wiele korzyści zdrowotnych to na dodatek świetnie „ożywiają” walory smakowe.

Dodany obrazek
Według jednej diagnozy zwiększone dawki witaminy C są wskazane u osób, które borykają się z chorobą kostno-stawową potocznie zwaną osteoporozą. To samo badanie mówi również o dobroczynnym działaniu truskawek w tej materii. Owoce te nie dość że dostarczają organizmowi wzmożonej dawki witaminy C to na dodatkowo pełnią funkcję ochronną przed pojawieniem się „mutacji” bądź przerzutów wyżej wspomnianej dysfunkcji. Doświadczenie to zostało opublikowane na łamach Annals of the Rheumatic Diseases. W tym badaniu uczestniczyło ponad 20.000 osób i pierwszorzędnym przedmiotem testów był rozwój zapalenia kostno-stawowego i powinowactwa do witaminy C. Pacjenci, u których spożycie owoców było niewielkie bądź zupełnie zdegradowane byli 3 krotnie bardziej narażeni na wystąpienie pierwszych objawów choroby zapalenia stawów.

Truskawki wyróżnia spośród całej rzeszy owoców procentowa ilość witaminy C oraz manganu. Są również idealnym źródłem błonnika pokarmowego, jodu, potasu, ryboflawiny, witaminy B-5, witaminy B-6, magnezu, kwasów omega-3, miedzi, folianów. Należy również nadmienić, iż truskawki są często zalecane dla osób które chcą schudnąć. Jako jedne z niewielu rodzajów owoców są ubogie w cukier, a bogate w błonnik, który w bardzo szybkim tempie niweluje uczucie głodu na długi okres czasu. Ważną informacją dla osób odchudzających się jest także zawartość witaminy C. Jak wiadomo witamina ta jest naturalnym pobudzaczem metabolizmu, ponieważ wchodzi w interakcje z kwasami układu pokarmowego i wzmaga efekt spalania kalorii.

Najczęściej spotykane nazewnictwo łacińskie- Fragaria virginiana oraz Fragaria chilioensis.

Dodany obrazek

Zawartość poszczególnych składników: ( 1 kubek- 144g- 43.20 kcal)

Witamina C- 81.65 mg, (DV%) – 136.1, Wartość odżywcza- 56.7, Światowy ranking owoców- Świetne/

Mangan- 0.42 mg, (DV%) – 21.0, Wartość odżywcza- 8.8, Światowy ranking owoców- Świetne/

Błonnik- 3.31 g, (DV%) – 13.2, Wartość odżywcza- 5.5, Światowy ranking owoców- Bardzo dobry/

Jod- 12.96 mcg, (DV%) – 8.6, Wartość odżywcza- 3.6, Światowy ranking owoców- Bardzo dobry/

Potas- 239.04 mg, (DV%) – 6.8, Wartość odżywcza- 2.8, Światowy ranking owoców- Dobry/

Foliany- 25.49 mcg, (DV%)- 6.4, Wartość odżywcza- 2.7, Światowy ranking owoców- Dobry/

Witamina B2- 0.10 mg, (DV%)- 5.9, Wartość odżywcza- 2.5, Światowy ranking owoców- Dobry/

Witamina B5- 0.49 mg, (DV%)- 4.9, Wartość odżywcza- 2.0, Światowy ranking owoców- Dobry/

Kwasy omega 3- 0.11g, (DV%)- 4.6, Wartość odżywcza- 1.9, Światowy ranking owoców- Dobry/

Witamina B6- 0.08 mg, (DV%)- 4.0, Wartość odżywcza- 1.7, Światowy ranking owoców- Dobry/

Witamina K- 3.1 mcg, (DV%)- 4.0, Wartość odżywcza- 1.7, Światowy ranking owoców- Dobry/

Magnez- 14.40 mg, (DV%)- 3.6, Wartość odżywcza- 1.5, Światowy ranking owoców- Dobry/

Miedź- 0.07 mg, (DV%)- 3.5, Wartość odzywcza- 1.5, Światowy ranking owoców- Dobry/

DV=Daily Value( Dzienne zapotrzebowanie)

Światowy Ranking Zdrowia Żywności:

Skala:

1. Świetny- DV>=75% lub Density>=7.6 i DV>=10%
2. Bardzo dobry- DV>=50% lub Density>=3.4 i DV>=5%
3. Dobry- DV>=25% lub Density>=1.5 i DV>=2.5%

Kategorie: Artykuły,Zdrowe odżywianie i eko życie

Tagi: , ,

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.14