kfd protein dessert

Truskawki

Truskawki

 

Dodany obrazek
Sezon na truskawki wA�aA�nie trwa. DosA�ownie wszA�dzie moA?na je dostaA�. I bardzo dobrze poniewaA? te owoce ksztaA�tem przypominajA�ce serce naA�adowane sA� wieloma cennymi substancjami bioaktywnymi usprawniajA�cymi pracA� ustroju czA�owieka. Dlaczego warto jeA�A� truskawki i co jest w nich tak cennego? Na te i inne pytania postaram siA� udzieliA� odpowiedzi w tym artykule.

Istnieje ponad 600 odmian truskawek. RA?A?niA� siA� przede wszystkim odcieniem zabarwienia, ksztaA�tem, wielkoA�ciA�, teksturA�. WspA?lnA� cechA� jest natomiast krwista barwa z A?A?A�tymi nasionkami przebijajA�cymi powierzchniA� oraz zielonym a�zczubkiema�?, ktA?ry stanowi koronA� owocu. NaleA?y wspomnieA� o odmianach ktA?re rosnA� dziko. Te rodzaje truskawek charakteryzuje maA�y rozmiar, lecz bardziej intensywny posmak.

Dodany obrazek
Truskawki, jak inne jagody sA� znane z tego, iA? w swoim skA�adzie zawierajA� ogromne pokA�ady fenoli. PrzewaA?ajA�cA� iloA�A� stanowiA� tutaj 2 rodzaje fenoli: antycyjany oraz garbniki. Antycyjany nadajA� czerwone zabarwienie owocom, jednak ich gA�A?wnA� funkcjA� jest dziaA�anie antyoksydacyjne. ChroniA� organizm przed wolnymi rodnikami oraz niszczeniem komA?rek odpowiednich organA?w. ZawartoA�A� fenoli czyni truskawki a�zochroniarzamia�? serca, a takA?e owocami anty-rakowymi. Truskawki hamujA� dziaA�anie enzymu cyklooksygenazy, znanej pod nazwA� COX. Leki takie jak aspiryna czy ibuprofen blokujA� dziaA�anie tego enzymu, ktA?rego wzmoA?ona aktywnoA�A� pojawia siA� przy zapaleniach, ktA?re sA� w osteoporozie, reumatoidalnym zapaleniu stawA?w, raku, astmie itp. W przeciwieA�stwie do farmaceutycznych inhibitorA?w COX, truskawki nie powodujA� efektA?w ubocznych jakim czA�sto sA� krwawienia.

Garbniki wystA�pujA�ce w truskawkach wykazujA� dziaA�anie przeciw-rakowe. Osoby ktA?re przez dA�uA?szy czas spoA?ywaA�y truskawki zmniejszyA�y stopieA� zagroA?enia. UkazaA�y to ekspertyzy w ktA?rych braA�o udziaA� ponad 1000 osA?b. Eksperyment udowodniA�, iA? osoby spoA?ywajA�ce regularnie omawiane owoce byA�y aA? 3 krotnie mniej naraA?one na wystA�pienie raka w przeciwieA�stwie do osA?b ktA?re wstrzymywaA�y siA� od spoA?ywania truskawek.
Journal of Agriculture and Food Chemistry opublikowaA� badania gdzie brano pod lupA� zawartoA�A� dobroczynnych substancji jakie wystA�pujA� w truskawkach. DoA�wiadczeniu poddano 8 odmian tych owocA?w i sprawdzano zawartoA�A� miA�dzy innymi takich zwiA�zkA?w jak fenole, flawonoidy, antycyjany oraz sondowano wA�aA�ciwoA�ci antyoksydacyjne. Naukowcy zauwaA?yli zbieA?noA�A� miA�dzy wszystkimi odmianami- zanotowano pozytywne efekty terapii truskawkami na ludzkiego raka wA�troby. DziaA�anie to nie byA�o jednak wywoA�ane przez substancje antyoksydacyjne znajdujA�ce siA� w tych owocach, natomiast przez inne pozytywne zwiA�zki goszczA�ce w skA�adzie truskawek.

Dodany obrazek
Na pewno spotkaA�eA� siA� z opiniA�, A?e jedzA�c marchewki zabezpieczasz swA?j wzrok przed zniszczeniem. Takie poglA�dy czA�sto moA?na byA�o usA�yszeA� w mA�odzieA�czych latach, ale przecieA? wraz z postA�pujA�cym wiekiem rA?wnieA? powinniA�my dbaA� o nasze zdrowie. Archives of Ophthalmology przedstawiA� testy w ktA?rych udowodniono, A?e spoA?ywanie 3 lub wiA�cej porcji owocA?w w ciA�gu dnia zmniejsza aA? o 36 % ryzyko pojawienia siA� schorzeA� wzroku, wA�A�czajA�c w to zwyrodnienia plamki.

Inne badanie w ktA?rym uczestniczyA�o 110,000 kobiet i mA�A?czyzn dotyczyA�o wpA�ywu konsumpcji owocA?w, warzyw, witamin A, C, E na rozwA?j zwyrodnieniowych chorA?b wzroku. Uczeni zauwaA?yli, iA? spoA?ywanie warzyw oraz witamin A, C i E nie przyczyniA�o siA� w znaczA�cym Cardizem drip order stopniu do obniA?enia ryzyka owej choroby. Sytuacja przedstawia siA� odwrotnie w przypadku spoA?ywania owocA?w. 3 porcje owocA?w dziennie dla niektA?rych osA?b mogA� siA� wydawaA� ogromne, jednak truskawki znakomicie siA� tutaj wkomponowujA�. Na A�niadanie do pA�atkA?w, na 2 A�niadanie do serka wiejskiego, bA�dA? zmiksowane w postaci koktajlu- to tylko kilka przykA�adA?w wcielenia ich do diety. Dodane do dania nie doA�A� A?e przynoszA� wiele korzyA�ci zdrowotnych to na dodatek A�wietnie a�zoA?ywiajA�a�? walory smakowe.

Dodany obrazek
WedA�ug jednej diagnozy zwiA�kszone dawki witaminy C sA� wskazane u osA?b, ktA?re borykajA� siA� z chorobA� kostno-stawowA� potocznie zwanA� osteoporozA�. To samo badanie mA?wi rA?wnieA? o dobroczynnym dziaA�aniu truskawek w tej materii. Owoce te nie doA�A� A?e dostarczajA� organizmowi wzmoA?onej dawki witaminy C to na dodatkowo peA�niA� funkcjA� ochronnA� przed pojawieniem siA� a�zmutacjia�? bA�dA? przerzutA?w wyA?ej wspomnianej dysfunkcji. DoA�wiadczenie to zostaA�o opublikowane na A�amach Annals of the Rheumatic Diseases. W tym badaniu uczestniczyA�o ponad 20.000 osA?b i pierwszorzA�dnym przedmiotem testA?w byA� rozwA?j zapalenia kostno-stawowego i powinowactwa do witaminy C. Pacjenci, u ktA?rych spoA?ycie owocA?w byA�o niewielkie bA�dA? zupeA�nie zdegradowane byli 3 krotnie bardziej naraA?eni na wystA�pienie pierwszych objawA?w choroby zapalenia stawA?w.

Truskawki wyrA?A?nia spoA�rA?d caA�ej rzeszy owocA?w procentowa iloA�A� witaminy C oraz manganu. SA� rA?wnieA? idealnym A?rA?dA�em bA�onnika pokarmowego, jodu, potasu, ryboflawiny, witaminy B-5, witaminy B-6, magnezu, kwasA?w omega-3, miedzi, folianA?w. NaleA?y rA?wnieA? nadmieniA�, iA? truskawki sA� czA�sto zalecane dla osA?b ktA?re chcA� schudnA�A�. Jako jedne z niewielu rodzajA?w owocA?w sA� ubogie w cukier, a bogate w bA�onnik, ktA?ry w bardzo szybkim tempie niweluje uczucie gA�odu na dA�ugi okres czasu. WaA?nA� informacjA� dla osA?b odchudzajA�cych siA� jest takA?e zawartoA�A� witaminy C. Jak wiadomo witamina ta jest viagra oral jelly. naturalnym pobudzaczem metabolizmu, poniewaA? wchodzi w interakcje z kwasami ukA�adu pokarmowego i wzmaga efekt spalania kalorii.

NajczA�A�ciej spotykane nazewnictwo A�aciA�skie- Fragaria virginiana oraz Fragaria chilioensis.

Dodany obrazek

ZawartoA�A� poszczegA?lnych skA�adnikA?w: ( 1 kubek- 144g- 43.20 kcal)

Witamina C- 81.65 mg, (DV%) a�� 136.1, WartoA�A� odA?ywcza- 56.7, Aswiatowy ranking owocA?w- Aswietne/

Mangan- 0.42 mg, (DV%) a�� 21.0, WartoA�A� odA?ywcza- 8.8, Aswiatowy ranking owocA?w- Aswietne/

BA�onnik- 3.31 g, (DV%) a�� 13.2, WartoA�A� odA?ywcza- 5.5, Aswiatowy ranking owocA?w- Bardzo dobry/

Jod- 12.96 mcg, (DV%) a�� 8.6, WartoA�A� odA?ywcza- 3.6, Aswiatowy ranking owocA?w- Bardzo dobry/

Potas- 239.04 mg, (DV%) a�� 6.8, WartoA�A� odA?ywcza- 2.8, Aswiatowy ranking owocA?w- Dobry/

Foliany- 25.49 mcg, (DV%)- 6.4, WartoA�A� odA?ywcza- 2.7, Aswiatowy ranking owocA?w- Dobry/

Witamina B2- 0.10 mg, (DV%)- 5.9, WartoA�A� odA?ywcza- 2.5, Aswiatowy ranking owocA?w- Dobry/

Witamina B5- 0.49 mg, (DV%)- 4.9, WartoA�A� odA?ywcza- 2.0, Aswiatowy ranking owocA?w- Dobry/

Kwasy omega 3- 0.11g, (DV%)- 4.6, WartoA�A� odA?ywcza- 1.9, Aswiatowy ranking owocA?w- Dobry/

Witamina B6- 0.08 mg, (DV%)- 4.0, WartoA�A� odA?ywcza- 1.7, Aswiatowy ranking owocA?w- Dobry/

Witamina K- 3.1 mcg, (DV%)- 4.0, WartoA�A� odA?ywcza- 1.7, Aswiatowy ranking owocA?w- Dobry/

Magnez- 14.40 mg, (DV%)- 3.6, WartoA�A� odA?ywcza- 1.5, Aswiatowy ranking owocA?w- Dobry/

MiedA?- 0.07 mg, (DV%)- 3.5, WartoA�A� odzywcza- 1.5, Aswiatowy ranking owocA?w- Dobry/

DV=Daily Value( Dzienne zapotrzebowanie)

Aswiatowy Ranking Zdrowia A�ywnoA�ci:

Skala:

1. Aswietny- DV>=75% lub Density>=7.6 i DV>=10%
2. Bardzo dobry- DV>=50% lub Density>=3.4 i DV>=5%
3. Dobry- DV>=25% lub Density>=1.5 i DV>=2.5%

Kategorie: Artykuły,Zdrowe odżywianie i eko życie

Tagi: , ,

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.14