kfd protein dessert

POLECANE Witamina D – dawka do Twojego prawidłowego rozwoju

opalanie a wit. D

Witamina D znana również jako witamina ”słońca”, sprawuje funkcję prohormonu, rozpuszczając się w procesach metabolicznych do aktywnej biologicznej postaci – kalcytriolu. Ma on znaczący wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i mięśniowego, gospodarki wapniowo-fosforanowej, a także odpowiada za właściwe wsparcie struktury układu kostnego.

Witaminę D dzielimy na jej 3 rodzaje:

  • witamina D2 (ergokalcyferol) pochodzenia roślinnego, występuje także w niektórych grzybach,
  • witamina D1 (kalcyferol) jest składnikiem tranu,
  • witamina D3 (cholekalcyferol) występuje w pokarmach zwierzęcych, tworzy się w ludzkim organizmie na skutek nasłonecznienia w głębszych warstwach komórek skóry. Charakteryzuje ją większa aktywność biologiczna, która skuteczniej oddziaływuje na poziom witaminy D we krwi.

Proces wytwarzania się witaminy D w naszych organizmach, zależny jest od przyswajanej energii słonecznej. Promienie ultrafioletowe odpowiadają za biosyntezę cholekalcyferolu z dehydrocholesterolem, zachodzącą w skórze. Na powstanie w organizmie witaminy D potrzeba kilka godzin i odpowiedniej dawki słońca. Walory tej witaminy mają istostne przełożenie na nasze zdrowie i funkcjonowanie naszego organizmu. Zwłaszcza ceniona jest za ochronną rolę przed takimi schorzeniami, jak osteoporoza czy krzywica.

Jak wykryć jej braki w organizmie i jakie mogą być skutki jej niedoboru?

Jak wynika z przeprowadzonych badań przez jeden z brytyjskich instytutów, na niedobory tej witaminy cierpi aż 1 mld ludzi na świecie. Przyczyny upatruje się w położeniu geograficznym, w zależności od pory roku i intensywności promieni słonecznych, docierających na ziemię. Choć nie stanowi to reguły. W krajach znaczniej cieplejszych również spotyka się przypadki osób, które cierpią na tę przypadłość.

Najczęstszymi objawami, które mogą wskazywać na niedobór witaminy D, są m.in.:

  • brak apetytu,
  • zaburzenie widzenia,
  • bezsenność,
  • ciągłe uczucie poddenerwowania,
  • choroby przyzębia,
  • biegunka,
  • bóle kostne,
  • bóle mięśniowe.

Pewną metodą, która poświadczy nam o niskim poziomie witaminy D w organizmie, są ukierunkowane badania morfologiczne. Bardzo ważne jest, aby w szczególności kobiety w ciąży odpowiednio dbały o zachowanie tej normy, gdyż ma to warunkujący wpływ na rozwój płodu.

rodzaje wit. D

Niedobór witaminy D, może spowodować nieodwracalne w skutki spustoszenie w organizmie. Ma to wpływ na zmiany w układzie immunologicznym, osłabiając naszą odporność na różne zapalenia i infekcje. Kolejnym niepokojącym następstwem niskiego poziomu owej grupy witaminowej, są zachorowania na tle psychicznym. Aspektem, który może wpłynąć tudzież pogłębić daną przypadłość,  upatruję się w niskiej zawartości witaminy D we krwi. Otóż w segmencie zdrowia psychicznego, witaminie D od lat przypisuje się wiele zasług. Oprócz innych walorów zdrowotnych, wpływa na dobre samopoczucie, łagodzi i redukuje objawy depresji. Obecnie trwają badania nad wykorzystaniem tej witaminy przy takich przypadłościach, jak nerwica czy schizofrenia. W obu tych przypadkach wykryto pewną zależność od owej substancji biologicznie czynnej, której wykazywana obecność była poniżej normy.

Najczęstszymi przypadkami zachorowań, spowodowanymi m.in. niedoborem witaminy D , są:

  • rozmiękczanie kości, a co za tym idzie ich częsta łamliwość,
  • osłabiony układ immunologiczny – częste infekcje,
  • zapalenia reumatoidalne,
  • zwiększone ryzyko zachorowań na choroby nowotworowe,
  • cukrzyca typu 1, 2,
  • stwardnienie rozsiane,
  • choroba Hashimoto (niedoczynność tarczycy),
  • choroby na tle psychicznym,
  • zaburzenia metaboliczne,
  • choroby układu sercowo – naczyniowego,
  • zaburzenie rozwoju płodu,
  • przyśpieszony proces starzenia.

By zapobiec niekorzystnym efektom, które niesie za sobą nieprawidłowe uzupełnienie tego składnika, warto pamiętać o rutynowych badaniach i dopilnować utrzymywanie się odpowiedniego poziomu. Ze względu na pewne czynniki klimatyczne, zasoby pokarmowe, w których znajdziemy ograniczoną ilość potrzebnej witaminy D, niedobory można uzupełniać w sposób farmakologiczny. Naturalny sposób, czyli opalanie, jak wiemy ma swoje granice. Nadmierne słońce uszkadza naszą skórę, wywołując oparzenia, przebarwienia czy inne poważniejsze choroby skórne. Przed promieniami słonecznymi chronimy się, więc kosmetykami z filtrami UV, które z drugiej strony poniekąd stanowią blokadę dla wchłaniania się witaminy D.

Wniosek, który się nasuwa, to znalezienie umiaru i ”złotego środka” w dbaniu o zdrowie i dobrą kondycję fizyczną. Nie zapominajmy jednak, iż w pielęgnowaniu tych wartości musimy sobie pomóc.

 

 

Kategorie: Artykuły,Zdrowe odżywianie i eko życie

Tagi: , , , , , , , ,

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.16