kfd protein dessert

Witaminy rozpuszczalne w wodzie

witaminyy-2

1. Witaminy rozpuszczalne w wodzie:

Do witamin rozpuszczalnych w wodzie należą witaminy z grupy B i C. Nazewnictwo ich pochodzi od oznakowania na próbówkach, w których zostały po raz pierwszy odkryte.

2. Witamina B1 (tiamina) odgrywa istotną role w procesie oddychania tkankowego. Jest koenzymem biorącym udział w przemianie węglowodanów w organizmie. Warto zaznaczyć, że witamina B1 w ziarnie zbóż występuje tylko w warstwie zewnętrznej. Dlatego wymiał i oczyszczanie usuwające części zewnętrzne ziarna pozbywają mąkę witamin. Występuje w:

  • produktach zbożowych,
  • mięsie i wędlinach,
  • roślinach strączkowych.

 

Oznaką niedoboru jest choroba beri-beri cechująca się zaburzeniami sercowo-naczyniowymi, zwyrodnieniami nerwów i obrzękami. Inne objawy niedoboru to nienaturalny rytm serce, osłabienie, problemy z poruszaniem się.

3. Witamina B2 (ryboflawina) bierze udział w procesach utleniania i przemianie aminokwasów i lipidów. Współdziała w istotnym funkcjonowaniu układu nerwowego. Witamina B2 jest bardzo wrażliwa na działanie światła i pod wpływem promieni nadfioletowych ulega rozpadowi. Występuje w:

  • mleku i jego przetworach,
  • ciemnym pieczywie,
  • mięsie,
  • podrobach,
  • rybach,
  • grochu,
  • fasoli,
  • drożdżach.

 

Oznaką niedoboru jest światłowstręt, łzawienie z oczu, zmiany zapalne skóry oraz pękanie kącików warg (tzw. zajady).

4. Witamina B3 (niacyna) uczestniczy w rozkładzie węglowodanów, tłuszczu, oraz aminokwasów w organizmie. Reguluje poziom cholesterolu oraz oddziałuje korzystnie na układ nerwowy. W naszej diecie pochodzi głównie z produktów mięsnych, ziemniaków. Występuje w:

  • czerwonym mięsie,
  • drobiu,
  • rybach,
  • wzbogaconym pieczywie,
  • produktach zbożowych.

Oznaką niedoboru są stany zapalne skóry,wysypki, utrata apetytu.

5. Witamina B6 (pirydoksyna) bierze udział w przemianie białka a także tłuszczów i węglowodanów w organizmie. Pirydoksyna jest potrzebna do wytwarzania dwóch istotnych hormonów: adrenaliny i serotoniny, które wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego człowieka. Występuje w:

  • czerwonym mięsie,
  • drobiu,
  • rybach,
  • ziemniakach,
  • niektórych zielonych warzywach,
  • owocach barwy żółtej.

 

Oznaką niedoboru jest osłabienie, zdenerwowanie, senność.

6. Witamina B9 (kwas foliowy) wpływa korzystnie na funkcjonowanie komórek, reguluje system nerwowy oraz pracę mózgu. Usprawnia układ pokarmowy, pobudza powstawanie czerwonych krwinek. Występuje jako postać folianów w:

  • liściach warzyw i warzywach,
  • owocach cytrusowych,
  • napojach mlecznych fermentowanych,
  • wątrobie,
  • mięsie wieprzowym,
  • jajkach,
  • produktach zbożowych,
  • warzywach strączkowych,
  • orzechach,
  • pszenicy,
  • owocach.

 

Oznaką niedoboru są zahamowanie wzrostu u dzieci i młodzieży, zaburzenia trawienia, stany zapalne błon śluzowych i języka, anemia megaloblastyczna.Wady cewy nerwowej u niemowląt.

7. Witamina b12 (kobalamina) jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek- wraz z folacyną pełni istotą role w procesach syntezy kwasów nukleinowych. Uczestniczy w powstawaniu czerwonych krwinek. Występuje w:

  • mięsie,
  • podrobach,
  • rybach,
  • jajkach,
  • mleku.

 

Oznaką niedoboru u ludzi jest niedokrwistość złośliwa. Cechująca się zarówno zmianami w żołądku, jak też objawami ze strony układu nerwowego. Powoduje również zaburzenia regeneracji krwinek czerwonych.

8. Witamina B5 (kwas pantotenowy) pełni w organizmie ważną funkcje, wchodzi w skład koenzymu A i bierze udział w procesach energetycznych organizmu. Mimo istotnej roli dla naszego ciała nie odnotowana poważnych skutków niedoboru.

9. Witamina H (biotyna)  zapotrzebowanie na tę witaminę nie jest do końca jeszcze poznane ani umieszczone w normach żywieniowych. Nieznane są również przypadki awitaminozy u człowieka. Występuje zarówno w produktach roślinnych jak i zwierzęcych.

10. Witamina C (kwas askorbinowy) pełni wiele funkcji w naszym organizmie. Usprawnia budowę i odnowę tkanki łącznej, co jest powiązane z jej rolą w tworzeniu kolagenu. Ułatwia gojenie się ran, jest skutecznym przeciwutleniaczem. Występuje w:

  • produktach roślinnych,
  • świeżych owocach,
  • warzywach.

 

Niedobór witaminy C objawia się bardzo dawno chorobą gnilcem ( szkorbutem). Krwawieniem oraz złym gojeniem się ran, bolesnością stawów, wadliwym funkcjonowaniem żołądka.

Kategorie: Artykuły,Zdrowe odżywianie i eko życie

Tagi:

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.14