kfd protein dessert

Zamień swoje stare nawyki żywieniowe na zdrowe!

zdrowe planowanieJedzenie dla wielu to istna przyjemność, jest potrzebne każdemu człowiekowi tak samo jak tlen. Złe zwyczaje, panujące w naszej kuchni mogą przyczynić się do wielu chorób i zaburzeń w codziennym funkcjonowaniu. Dla dużej grupy osób, rewolucja w nawykach żywieniowych stanowi nie lada trudność, którą ciężko zwalczyć. Zapamiętaj to tylko kwestia przyzwyczajenia, która jest do przezwyciężenia! 

Może się wydawać, że obrana strategia żywieniowa bądź to co mamy na talerzu jest zdrowe, bo przecież od dłuższego czasu w ten własnie sposób przyrządzamy swoje posiłki. Do momentu, kiedy nastąpi moment kulminacyjny, a nasze wyniki badań i lustro wskażą nam całkowicie  inną rzeczywistość.

Od czego więc zacząć, by nawrócić się na dobre tory?

W pierwszym etapie naszych zmagań i skonfrontowaniu się ze swoimi starymi zwyczajami, pomoże nam założenie dziennika. Otóż przez dwa tygodnie warto obserwować samego siebie, zapisywać to co się zjada, jakie produkty się zakupuje i ile mają kcal poszczególne składniki, tudzież całościowe dania. Istotne jest również pora spożywania posiłków, to czy mamy w naturze podjadanie i w jakich sytuacjach nie znamy umiaru w jedzeniu.

Cały proces obserwacji swojej konsumpcji, powinien wzbudzić także pewne refleksje na owy temat. Przede wszystkim aspekt samopoczucia po danych produktach m.in. wydęty brzuch, ociężałość, zmęczenie, problemy gastryczne… Może to być sygnał, że niektóre produkty lub sposób przyrządzania swoich posiłków nam nie służy oraz jest szkodliwe w skutkach, co odbija się na nieprawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu i niestety na naszym wyglądzie.imagesCoś szwankuje ale co…?

To częste pytanie, kiedy utrzymujemy umiarkowaną aktywność fizyczną ale niestety nasze menu pozostawia wiele do życzenia. Odpowiedź jest jedna, szwankuje nam DIETA, której mianowicie brak. Może to być spowodowane, że spożywamy za mało kcal, przy czym spowalniamy cały proces przemiany materii. Energia jest brana z mięśni nie z tkanki tłuszczowej, która jest pozostawiona na ”czarną godzinę”, tzw. efekt wygłodzenia i z tym nasz organizm walczy, spowalniając spalanie. Kolejną przyczyną, która hamuje procesy jest zły dobór produktów, nieodpowiednie łączenie i sposób przygotowania. Tutaj idealnie sprawdzi się dziennik, w którym po dwóch tygodniach wyjdzie szydło z worka, a błędy będą wyłożone na stół – TYLKO JEŚLI BĘDZIESZ SAM ZE SOBĄ SZCZERY!

Healthy-eatingWymiana na lepszy model

To co jest dobre i pomocne, to świadomość popełnianych błędów i zdanie sobie sprawy, że w naszej diecie tkwi szkopuł, który natychmiast trzeba wyeliminować. Tak jak nabywamy pewną wiedzę, którą potrafimy przyswoić i przełożyć to na własne rozumowanie, tak samo dzieje się z nawykami. Jak sama nazwa wskazuje, po prostu je nabywamy, więc i czemu nie pozbyć się tych złych i nabyć nowe, lepsze i zdrowsze. Tak jak wcześniej zostało wspomniane, to precedens przyzwyczajenia i pewnego cyklu powtarzalności przy systematycznym działaniu w imię zdrowia. Po pewnym czasie, przyswojone zachowania żywieniowe wejdą nam w nawyk, nad którymi nie będzie się już trzeba zastanawiać trzy razy.

zdrowe nawyki

Przedstawiamy kilka zasad, które pomogą Wam w oswojeniu się z nowym modelem żywieniowym:

  • Znajdź alternatywę dla smakołyków

Jeśli masz w zwyczaju jeść słodycze pod koniec dnia dla podbicia energii, bądź tak wygląda twój rytuał odpoczynku z czekoladą w ręku, to postaraj się zamiast tego zrobić sobie ziołową herbatę. Najlepiej sprawdzi się herbata zielona, która zmniejszy apetyt na słodkie, do tego garść migdałów zaspokoi nieposkromioną chęć na słodycze. Dobrym sposobem jest także, aby po lunchu  w ostępie czasowym 3-4 godziny, zjeść jogurt naturalny z jakimś ulubionym owocem.

  • Jedz powoli

Nie śpiesz się, czas spożywania powinno się gloryfikować, dlatego podczas przeżuwania kolejnego kęsa odłóż sztućce na chwilę na stół. Daj swojemu mózgowi oraz ciału czas na relaks przed kolejnymi zadaniami, czekającymi Cię w czasie dziennej rutyny. W końcu posiłek powinien kojarzyć się z czymś przyjemnym, z przerwą, chwilą dla siebie. Zrób sobie psychiczną lub fizyczną przerwę by pomóc sobie poczuć się lepiej, nie traktując aspektu jedzenia jako nagrody.

  • Planuj swoje posiłki

Idąc na zakupy, sporządź listę produktów, które będą Ci potrzebne w najbliższych dniach. Z wyprzedzeniem zaplanuj swoje posiłki, wtedy unikniesz niezdrowych produktów i niezaplanowanych wydatków. Na początku tygodnia rozpisz sobie co będziesz jadł na obiad. Pamiętaj, aby były to posiłki pełnowartościowe. W ten sposób będziesz mógł sporządzić zdrowe i pyszne dania, na które w swoim planie będziesz miał możliwość wygospodarować czas np. wieczorną porą.

  • Pozbądź się niezdrowej żywności

Zamień naczynie, w którym trzymasz słodycze na miskę owoców lub orzechów. Jeśli w swoim domu masz takie miejsce, gdzie przechowujesz wszystkie smakołyki, albo od razu się z nimi pożegnasz i wyrzucisz do kosza (to wersja hard!) lub poprosisz, aby ktoś z domowników schował je tam, gdzie ich najzwyczajniej nie znajdziesz i nie dosięgniesz (wersja soft) – ale uwaga może kusić!

Na koniec zapamiętaj, aby unikać pomijania posiłków. Brak regularności często skutkuje w przejadanie się i dokonywanie złych wyborów żywieniowych. Jeśli uda ci się przyswoić jeden lub dwa zdrowe nawyki żywieniowe, wciel w życie kolejne dwa! Kieruj się także dobrze znanym porzekadłem, które w tym aspekcie sprawdza się znakomicie:

,, Śniadanie jedz jak król, obiad jak książę a kolację jak żebrak”

 

 

Kategorie: Porady,Zdrowe odżywianie i eko życie

Tagi: , , , , ,

Dodaj komentarz

Kulturystyka i fitness

Zobacz wszystkie artykuły

Partnerzy portalu

log-kfd-ar log-kfd2-ar
0.19